Niszczyciel min Mewa odebrany

ORP Mewa. / Zdjęcie: Marynarka Wojenna RP
ORP Mewa. / Zdjęcie: Marynarka Wojenna RP

21 grudnia podpisano protokół zdawczo-odbiorczy niszczyciela min Mewa. Jest to trzecia jednostka projektu 258 Kormoran II zbudowana dla Marynarki Wojennej RP.

Mewa jest ostatnim okrętem pierwszej serii produkcyjnej zapoczątkowanej przez prototypowy ORP Kormoran (601). Umowa dotycząca budowy dwóch seryjnych niszczycieli min proj. 258, czyli przyszłych OORP Albatros (602) i Mewa (603) oraz dostawy pakietów wsparcia logistycznego do wszystkich trzech jednostek tego typu została ona podpisana 27 grudnia 2017 r. pomiędzy konsorcjum składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. z Gdyni i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. z Gdyni a ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia. Początkowa wartość tego kontraktu wynosiła 1,186 mld PLN, jednak prowadzone już w trakcie budowy seryjnych okrętów zmiany podniosły koszt realizacji tej umowy do ok. 1,39 mld PLN. Wynikały one między innymi z zaleceń i wniosków z badań kwalifikacyjnych oraz eksploatacyjno-wojskowych prototypowego Kormorana.

– Program budowy niszczycieli min typu KORMORAN II to przykład skutecznie realizowanego programu, skutkującego wzmacnianiem potencjału Sił Morskich naszej Ojczyzny. Należy też podkreślić, że wdrożenie do służby wyżej wymienionych nowoczesnych niszczycieli min rozpoczęło proces generacyjnej wymiany wyposażenia polskiej floty. Jednocześnie polski przemysł stoczniowy potwierdził swoje kompetencje do projektowania i budowy nowoczesnych okrętów wojennych 

– podsumował Szef Szefostwa Techniki Morskiej kmdr Piotr Skóra.

W pierwsze stoczniowe próby morskie ORP Mewa wyruszyła 14 grudnia 2021 r. i prowadzone były one z różną intensywnością do końca września br. W pierwszych dniach października rozpoczęły się próby zdawczo-odbiorcze, których faza morska zakończyły się 8 grudnia br. W trakcie prób państwowych na tym okręcie jako pierwszej jednostce serii, pomiędzy 12 a 22 listopada zamontowana została armata AM-35K wchodząca w skład artyleryjskiego systemu uzbrojenia OSU-35K. Ten próbny montaż zrealizowany w ramach tzw. „sprawdzania zamienności” miał przynieść wiele nowych doświadczeń, które mają przyśpieszyć docelową zabudowę tego systemu na tym okręcie, co ma nastąpić w przyszłym roku.

– Siły Marynarki Wojennej otrzymują nowoczesne jednostki przeciwminowe zdolne do realizacji szerokiego spektrum zadań związanych ze zwalczaniem wszelkiego zagrożenia minowego występującego na morzu. Nie są to klasyczne niszczyciele min, ale okręty posiadające funkcjonalności z obszaru walki minowej i możliwości monitorowania podwodnych elementów morskiej infrastruktury krytycznej 

– powiedział Szef Oddziału Morskich Systemów Walki w Inspektoracie Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych kmdr Piotr Sikora.

Obecnie trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy drugiej serii niszczycieli min projektu 258. Jest to możliwe dzięki temu, że 26 czerwca br. w porcie wojennym w Świnoujściu została podpisana umowa na budowę i dostawę dla Marynarki Wojennej RP trzech kolejnych okrętów typu Kormoran II wraz z pakietami wsparcia logistycznego do nich. Wartość tego kontraktu wynosi niecałe 2,5 mld PLN. Stronami umowy są Skarb Państwa reprezentowany przez Agencję Uzbrojenia oraz ww. konsorcjum przemysłowe.

Zamówione okręty zostaną dostarczone w latach 2026-2027 i trafią do 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, bazującego w Świnoujściu. Podczas gdy trzy pierwsze Kormorany II zostały zbudowane z przeznaczeniem dla 13. Dywizjonu Trałowców im. adm. floty Andrzeja Karwety, należącego również do 8. FOW, ale operującego z portu wojennego Gdynia-Oksywie.

Źródło: zbiam.pl, portalmorski.pl

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *