Grecki minister spraw zagranicznych ostrzega Niemcy przed sprzedażą okrętów podwodnych do Turcji

Okręt podwodny typu 214 TCG Piri Reis. / Zdjęcie: Ensonhaber
Okręt podwodny typu 214 TCG Piri Reis. / Zdjęcie: Ensonhaber

Według informacji opublikowanych przez Euractiv podczas spotkania greckiego ministra spraw zagranicznych Nikosa Dendiasa z niemieckim zastępcą ministra spraw zagranicznych Niemiec Nilsem Schmidem Grecja ostrzega Niemcy przed sprzedażą okrętów podwodnych Typ 214 do Turcji.

Typ 214 to okręt podwodny z napędem spalinowo-elektrycznym, opracowany przez niemiecką firmę Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW). Posiada napęd diesla z niezależnym od powietrza układem napędowym (AIP) wykorzystującym wodorowe ogniwa paliwowe Siemensa z polimerową membraną elektrolitową (PEM).

Okręt podwodny Typ 214 wywodzi się z Typu 212, ale jako wariant eksportowy brakuje mu niektórych sklasyfikowanych technologii mniejszego poprzednika, z których najważniejszą jest prawdopodobnie kadłub ze stali niemagnetycznej, co sprawia, że okręt podwodny Typ 212 jest trudny do wykrywania za pomocą detektora anomalii magnetycznych. Dzięki ulepszeniom w materiałach kadłuba ciśnieniowego Typ 214 może przewozić żywność, słodką wodę i paliwo przez 84 dni eksploatacji.

Okręty podwodne typu 214 mają długość 65 m., szerokość 6,3 m, zanurzenie 6 m. i są w stanie osiągnąć głębokość 400 m. Ich załoga liczy 27 osób. W skład uzbrojenia okrętu wchodzą: miny, torpedy i pociski przeciwokrętowe Harpoon, które są wystrzeliwane z ośmiu 533 mm. Wyrzutni torpedowych.

Napęd niezależny od powietrza (AIP) lub moc niezależna od powietrza to dowolna technologia napędu morskiego, która pozwala okrętom podwodnym niejądrowym działać bez dostępu do tlenu atmosferycznego.

Harpoon to pocisk przeciw okrętom, opracowany i wyprodukowany przez McDonnell Douglas (obecnie Boeing Defence, Space & Security). 

Źródło: www.navyrecognition.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *