Dwie akcje ratownicze lotników SAR
W niedzielę (19.06), o godzinie 16.20 załoga dyżurna SAR z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym: „ewakuacja medyczna”. Z przekazanych załodze informacji wynikało, że na wycieczkowcu Mein Schiff, znajdującym się ok. 50 mil morskich na północ od Jarosławca, jeden z pasażerów potrzebuje natychmiastowej pomocy medycznej. Załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego Mi-14PŁ/R wystartowała w kierunku pozycji statku o godz. 16.35. Dwadzieścia minut później śmigłowiec wszedł w rejon akcji, a na pokład statku zszedł ratownik, który przygotował poszkodowanego do transportu lotniczego. O godzinie 17.43 poszkodowany, wraz z asystującym mu lekarzem pokładowym wycieczkowca podjęty został na pokład śmigłowca, a załoga podjęła decyzję o jego przetransportowaniu bezpośrednio do Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie. Mi-14PŁ/R wylądował na lądowisku Centrum Szkolenia Sił Powietrznych w Koszalinie o godzinie 18.20 i poszkodowany został natychmiast przekazany służbom medycznym. Niestety, nagłe załamanie pogody uniemożliwiło załodze natychmiastowy powrót na lotnisko startu. Śmigłowiec wystartował z lądowiska po 60 minutach i powrócił na lotnisko macierzyste, w Darłowie o godzinie 19.30
W poniedziałek (20.06), o godzinie 5.35 załoga dyżurna SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym: „ewakuacja medyczna”. Pomocy potrzebował pasażer promu STENA VISION. Z przekazanych załodze informacji wynikało, że na promie znajdującym się na wysokości Jastarni, jeden z pasażerów potrzebuje natychmiastowej pomocy medycznej. Załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda wystartowała w kierunku pozycji promu o godz. 5.53. Sześć minut później śmigłowiec wszedł w rejon akcji, a na pokład statku opuszczony został ratownik, który przygotował poszkodowanego do transportu lotniczego. O godzinie 6.30 poszkodowany podjęty został na pokład śmigłowca, a załoga podjęła decyzję o jego przetransportowaniu bezpośrednio do 7. Szpitala Marynarki Wojennej w Gdańsku-Oliwie. W-3WARM wylądował na lądowisku przyszpitalnym o godzinie 6.45 i poszkodowany został natychmiast przekazany służbom medycznym. Śmigłowiec powrócił na lotnisko macierzyste, w Gdyni o godzinie 7.02
***
Lotnicy SAR z BLMW przeprowadzili już łącznie 727. akcji poszukiwawczo-ratowniczych, udzielając pomocy 382 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności „Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim” oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.
Przeczytaj też:
93 lata 13 Dywizjonu Trałowców
Sabotażu rurociągu Nord Stream mógł dokonać miniaturowy okręt podwodny typu Russia Priz
MUR, ALE Historia Wojska Polskiego – III edycja konkursu MON
Muzealny okręt podwodny „U-17” rozpoczyna ostatnią podróż z Kilonii do Renu