Argentyna bada możliwość zakupu nowych okrętów podwodnych
Według informacji opublikowanych przez Rio Times 21 grudnia na stronie internetowej gazety Argentyna bada możliwość zakupu okrętów podwodnych. Minister obrony Argentyny Jorge Taiana prowadził już rozmowy z francuską firmą Naval Group w celu zbadania możliwości zakupu okrętu podwodnego, który miałby docelowo zastąpić utracony okręt podwodny ARA San Juan.
ARA San Juan (S-42) był okrętem podwodnym typu TR-1700 z silnikiem Diesla, będącym na wyposażeniu Sił Podwodnych Marynarki Wojennej Argentyny w latach 1986-2017. Został zbudowany w Niemczech Zachodnich, wszedł do służby 19 listopada 1985 r. i przeszedł gruntowny remont (tzw. mid-life) w latach 2008-2013. 15 listopada 2017 r. San Juan zaginął podczas rutynowego patrolu na południowym Atlantyku u wybrzeży Argentyny.
W 2018 r. Argentyna podpisała już umowę z francuską firmą Naval Group na dostawę czterech wielozadaniowych morskich okrętów patrolowych. ARA Bouchard (ex-L’Adroit) została dostarczona w grudniu 2019 r., a ARA Piedrabuena 13 kwietnia 2021 r. ARA Storni została zwodowana 10 maja 2021 r. i zostanie dostarczona w październiku przyszłego roku, zgodnie z pierwotnym harmonogramem umownym i pomimo globalnego problemu spowodowanego COVID-19.
We wrześniu 2021 r. w Concarneau we Francji zwodowano ostatni z czterech Offshore Patrol Vessel 87 (OPV 87) zamówionych przez argentyńską marynarkę wojenną ARA Contraalmirante Cordero.
Floty nawodne i okręty podwodne Argentyny pozostają niewielkie i do tego kiepsko uzbrojone, a także opóźnionymi modernizacjami i wydłużeniem okresu eksploatacji głównych jednostek nawodnych, czterech niszczycieli Meko 360 i sześciu fregat Meko 140.
Według powszechnie dostępnych danych marynarka wojenna Argentyny ma dwa okręty podwodne, w tym Santa Cruz S-41 i Salta s-31. TR-1700 (Santa Cruz) to typ patrolowych okrętów podwodnych z napędem spalinowo-elektrycznym, zbudowanych przez Thyssen Nordseewerke dla argentyńskiej marynarki wojennej w latach 80. XX wieku. Salta to typ 209 to szturmowy okręt podwodny z silnikiem Diesla, opracowana wyłącznie na eksport przez firmę Howaldtswerke-Deutsche Werft z Niemiec.
Flota okrętów podwodnych Marynarki Wojennej Argentyny cierpi z powodu braku remontów i wyszkolenia. Okręty podwodne odbyły tylko kilka patroli podczas których spędziły w sumie tylko 19 godzin w zanurzeniu od 2012 r., przy minimalnym wymogu 190 dni. Od 2020 cała flota jest nieaktywna ze względu na fatalny stan posiadanych jednostek.
Źródło: navyrecognition.com
Przeczytaj też: