Argentyna bada możliwość zakupu nowych okrętów podwodnych

Print Friendly, PDF & Email
Argentyński okręt podwodny typu TR-1700 (S-41) ARA Santa Cruz. / Zdjęcie: Wikimedia
Argentyński okręt podwodny typu TR-1700 (S-41) ARA Santa Cruz. / Zdjęcie: Wikimedia

Według informacji opublikowanych przez Rio Times 21 grudnia na stronie internetowej gazety Argentyna bada możliwość zakupu okrętów podwodnych. Minister obrony Argentyny Jorge Taiana prowadził już rozmowy z francuską firmą Naval Group w celu zbadania możliwości zakupu okrętu podwodnego, który miałby docelowo zastąpić utracony okręt podwodny ARA San Juan.

ARA San Juan (S-42) był okrętem podwodnym typu TR-1700 z silnikiem Diesla, będącym na wyposażeniu Sił Podwodnych Marynarki Wojennej Argentyny w latach 1986-2017. Został zbudowany w Niemczech Zachodnich, wszedł do służby 19 listopada 1985 r. i przeszedł gruntowny remont (tzw. mid-life) w latach 2008-2013. 15 listopada 2017 r. San Juan zaginął podczas rutynowego patrolu na południowym Atlantyku u wybrzeży Argentyny.

W 2018 r. Argentyna podpisała już umowę z francuską firmą Naval Group na dostawę czterech wielozadaniowych morskich okrętów patrolowych. ARA Bouchard (ex-L’Adroit) została dostarczona w grudniu 2019 r., a ARA Piedrabuena 13 kwietnia 2021 r. ARA Storni została zwodowana 10 maja 2021 r. i zostanie dostarczona w październiku przyszłego roku, zgodnie z pierwotnym harmonogramem umownym i pomimo globalnego problemu spowodowanego COVID-19.

We wrześniu 2021 r. w Concarneau we Francji zwodowano ostatni z czterech Offshore Patrol Vessel 87 (OPV 87) zamówionych przez argentyńską marynarkę wojenną ARA Contraalmirante Cordero.

Floty nawodne i okręty podwodne Argentyny pozostają niewielkie i do tego kiepsko uzbrojone, a także opóźnionymi modernizacjami i wydłużeniem okresu eksploatacji głównych jednostek nawodnych, czterech niszczycieli Meko 360 i sześciu fregat Meko 140.

Według powszechnie dostępnych danych marynarka wojenna Argentyny ma dwa okręty podwodne, w tym Santa Cruz S-41 i Salta s-31. TR-1700 (Santa Cruz) to typ patrolowych okrętów podwodnych z napędem spalinowo-elektrycznym, zbudowanych przez Thyssen Nordseewerke dla argentyńskiej marynarki wojennej w latach 80. XX wieku. Salta to typ 209 to szturmowy okręt podwodny z silnikiem Diesla, opracowana wyłącznie na eksport przez firmę Howaldtswerke-Deutsche Werft z Niemiec.

Flota okrętów podwodnych Marynarki Wojennej Argentyny cierpi z powodu braku remontów i wyszkolenia. Okręty podwodne odbyły tylko kilka patroli podczas których spędziły w sumie tylko 19 godzin w zanurzeniu od 2012 r., przy minimalnym wymogu 190 dni. Od 2020 cała flota jest nieaktywna ze względu na fatalny stan posiadanych jednostek.

Źródło: navyrecognition.com

Przeczytaj też:

https://okretypodwodne.edu.pl/geneza-rozwoj-i-doktryna-wykorzystania-japonskich-okretow-podwodnych/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *