Charakterystyka niszczycieli min typ Kormoran

Print Friendly, PDF & Email
Niszczyciel min typu Kormoran II. / Zdjęcie: wojsko-polskie.pl
Niszczyciel min typu Kormoran II. / Zdjęcie: wojsko-polskie.pl

Niszczyciel min typu Kormoran II (proj. 258)

ORP Kormoran
Podniesienie bandery: 28 listopada 2017 r.

ORP Albatros
W trakcie budowy i prac wyposażeniowych.

ORP Mewa
W trakcie budowy i prac wyposażeniowych.

Dane taktyczno-techniczne:

  • długość: 58,5 metra;
  • szerokość: 10,3 metra;
  • zanurzenie: 2,7 metra;
  • wyporność: 830 ton;
  • prędkość: 15 węzłów;
  • napęd główny: 2 silniki wysokoprężne MTU 1360 KM każdy.

Uzbrojenie:

  • zestaw artyleryjsko-rakietowy ZU-23-2MR;
  • wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
  • przeciwlotnicze zestawy rakietowe t. GROM;
  • pojazdy podwodne Saab Double Eagle Mark III, Kongsberg Hugin, Morświn oraz Głuptak;

Charakterystyka:

ORP Kormoran jest pierwszym z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min, które mają trafić do 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Wybudowany został przez Konsorcjum, którego trzon tworzą: gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) oraz gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. Do jego głównych zadań należą poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej zapewniającej zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Jednostka została wyposażona w system zarządzania walką SCOT-M, sonary oraz cztery typy pojazdów podwodnych: Saab Double Eagle Mark III, Kongsberg Hugin, Morświn oraz Głuptaki w dwóch wersjach – inspekcyjnej (służą do identyfikacji niebezpiecznych znalezisk) oraz bojowej (w razie potrzeby mogą same zdetonować minę). Napęd okrętu stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider’a napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 1000 kW – 1360 KM. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe.

Zobacz też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *