Chrzest ORCA XLUUV – Nowy etap rozwoju US Navy

Print Friendly, PDF & Email

Witold RYCHTER


Chrzest autonomicznego pojazdu podwodnego Orca. / Zdjęcie: Boeinga
Chrzest autonomicznego pojazdu podwodnego Orca. / Zdjęcie: Boeinga

Marynarka Wojenna USA otrzymała do testów nowy okręt/pojazd podwodny Orca. Chrestokrętu był jednocześnie powiązany z pierwszym testem w wodzie Orca Extra Large Unmanned Undersea Vehicle (XLUUV) Test Asset System 28 kwietnia 2022 r. w Huntington Beach w Kalifornii.

Na ceremoni obecni byli: kapitan Scot Searles, kierownik programu Bezzałogowych Systemów Morskich (PMS 406), przedstawiciele biura Zastępcy Asystenta Sekretarza Marynarki Wojennej ds. Programów Okrętowych i Dywizji Wojny Podmorskiej Szefa Operacji Morskich oraz kierownictwo Boeinga.

Przeprowadzane testy maja kluczowe znaczenie dla całego programu i produkcji pięciu operacyjnych prototypów Orca XLUUV.

Orca to autonomiczny pojazd podwodny (AUV) opracowywany przez Boeing i Huntington Ingalls Industries (HII) dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Projekt Orca datuje się na wrzesień 2017 r., kiedy Marynarka Wojenna przyznała kontrakty o wartości około 40 milionów dolarów każdy firmie Boeing, która wcześniej współpracowała z HII przy budowie bezzałogowych okrętów podwodnych, oraz Lockheed Martin w celu opracowania konkurencyjnych projektów bardzo dużego bezzałogowego pojazdu podwodnego (XLUUV) zdolnego do samodzielnego działania w misjach trwających do kilku miesięcy.

Orca XLUUV Test Asset System przygotowuje się do pierwszego testu w wodzie po ceremonii chrztu 28 kwietnia 2022 r. w Huntington Beach w Kalifornii. Program Orca XLUUV jest dostosowany zmieniających się potrzeb wojny morskiej. / Zdjęcie: Boeing
Orca XLUUV Test Asset System przygotowuje się do pierwszego testu w wodzie po ceremonii chrztu 28 kwietnia 2022 r. w Huntington Beach w Kalifornii. Program Orca XLUUV jest dostosowany zmieniających się potrzeb wojny morskiej. / Zdjęcie: Boeing

W lutym 2019 roku Marynarka Wojenna przyznała konsorcjum Boeing/HII kontrakt o wartości 43 milionów dolarów na rozpoczęcie budowy czterech pojazdów autonomicznych XLUUV, których projekt opierał się na poprzednim AUV Echo Voyager Boeinga. W następnym miesiącu Marynarka Wojenna dodała do zamówienia piąty pojazd, podnosząc całkowitą wartość zamówienia do 274,4 miliona dolarów. Dostawy Orki powinny zakończyć się do końca 2022 roku.

Test Asset System pozwoli Marynarce Wojennej i Boeingowi przetestować i udoskonalić program Orca XLUUV, jednocześnie zmniejszając ryzyko związane z harmonogramem i kosztami. / Zdjęcie: Boeing
Test Asset System pozwoli Marynarce Wojennej i Boeingowi przetestować i udoskonalić program Orca XLUUV, jednocześnie zmniejszając ryzyko związane z harmonogramem i kosztami. / Zdjęcie: Boeing

Podstawowa konstrukcja Orki ma długość 51 stóp (16 m) z Echo Voyager, ale Orca będzie miała bardziej modułową konstrukcję, głównie w celu wyposarzenia pojazdu w dodatkowy modułw którym będzie można transportowac różnego rodzaju ładunki o długości do 34 stóp (10 m) i ładowność 8 ton metrycznych (8000 kg) o łącznej długości 85 stóp (26 m). Dzięki temu rozwiązaniu pojazd ten będzie mógł być wykorzystany jako transportowiec np. uzbrojenia dla oddziałów specjalnych.

Marynarka Wojenna określiła możliwość dostosowania platformy Orca w zależności od misji, z możliwością obserwacji, podwodnych, nawodnych i elektronicznych działań wojennych oraz trałowania min. Jednostka jest zasilana hybrydowym systemem akumulatorów dieslowsko-litowo-jonowych, który zasila Orkę bateriami podwodnymi i ładuje akumulatory na powierzchni za pomocą generatorów diesla. Maksymalna prędkość to 8 węzłów (15 km/h), ale typowa prędkość serwisowa to około 3 węzłów (5,6 km/h). Daje to Orce zasięg do 10500 km (6500 mil) i kilkumiesięczną autonomiczność.

Kluczowe dane ORCA (Echo Voyager):

  • Waga standardowa: 50 ton (45 360 kg)
  • Wielkość (bez modułu transportowego: 51 stóp x 8,5 stopy x 8,5 stopy
    (15,5 mx 2,6 mx 2,6 m)
  • Wielkość z modułem transportowym: 85 stóp (25,9 m)
  • Maksymalna głębokość: 11.000 stóp (3000 m)
  • Maksymalna prędkość: 8,0 węzłów (14,8 km/h)
  • Minimalna prędkość: 2,5 kts (4,63 km/h)
  • Optymalna prędkość: 2,5 – 3 kts (4,6 – 5,6 km/h)
  • Zasięg między ładowaniami: ~150 nm (~280 km) przy
    prędkości nominalnej

Przeczytaj też:

Amerykański SECNAV ujawnia nazwę okrętu podwodnego typu Virginia SSN 808

Rosyjski lotniskowiec Kuzniecow opuścił suchy dok

Rosyjska Flota Czarnomorska wyszła w morze

Cztery bomby lotnicze na podejściu do portu kontenerowego w Gdańsku

Wzrost aktywności US Navy na Oceanie Arktycznym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *