Turecki okręt podwodny STM500 wchodzi w fazę testów kadłuba ciśnieniowego

Print Friendly, PDF & Email
Projekt koncepcyjny dieslowsko-elektrycznego okrętu podwodnego STM500. / Grafika: © STM Defense Technologies and Engineering Inc.
Projekt koncepcyjny dieslowsko-elektrycznego okrętu podwodnego STM500. / Grafika: © STM Defense Technologies and Engineering Inc.

STM500 to szturmowy okręt podwodny z napędem spalinowo-elektrycznym przeznaczony do działania na płytkich i otwartych wodach morskich.

Turecka firma technologii obronnych STM Savunma Teknolojileri ve Mühendislik rozpoczęła pierwszy etap produkcji dieslowsko-elektrycznego okrętu podwodnego STM500. To przełomowe osiągnięcie zostało naznaczone wejściem projektu okrętu podwodnego STM500 do fazy produkcyjnej testów kadłuba ciśnieniowego. Okręt podwodny jest budowany w ramach narodowego programu produkcji okrętów podwodnych Turcji, której celem jest rozwój infrastruktury przemysłowej niezbędnej do projektowania i budowy okrętów podwodnych tylko z zasobów krajowych.

STM Savunma Teknolojileri ve Mühendislik to także prywatna turecka firma produkująca po raz pierwszy kadłub ciśnieniowy okrętu podwodnego. W tweecie prezes Defense Industries (SSB), dr İsmail Demir, powiedział:

„Historyczny krok w naszej narodowej przygodzie podwodnej! Rozpoczynamy produkcję okrętu podwodnego STM500, zaprojektowanego przez tureckich inżynierów korzystających tylko z krajowych zasobów, wraz z próbną produkcją kadłuba ciśnieniowego.”

Okręt podwodny został zaprojektowany przez inżynierów STM przy użyciu lokalnych zasobów i będzie wyposażony w różne funkcje. Mały okręt podwodny STM500 będzie wyposażony w zaawansowane systemy walki. Okręt będzie mógł przenosić do ośmiu ciężkich torped oraz pocisków kierowanych, które będą mogły być wystrzeliwane z czterech wyrzutni torpedowych. STM500 będzie również wyposażony w niezbędny sprzęt, aby spełnić globalne wymagania taktyczne, w tym przeprowadzać misje sił specjalnych, misje rozpoznania i obserwacji oraz wojny podwodnej.

Zaprojektowany do operowania na płytkich i otwartych wodach, okręt podwodny jest w stanie pomieścić na pokładzie 18 członków załogi i 8 członków personelu sił specjalnych. Autonomiczność jednostki ma wynosić do 30 dni.

Dyrektor generalny STM Özgür Güleryüz powiedział ponadto:

„Jako pierwsza firma inżynierska w Turcji, która uzyskała zdolność do budowy i modernizacji okrętów podwodnych, osiągnęliśmy kolejny historyczny kamień milowy. Jesteśmy dumni z rozpoczęcia produkcji testowej kadłuba ciśnieniowego naszego okrętu podwodnego STM500, będącego wynikiem naszych krajowych prac inżynieryjnych”.

Dzięki temu programowi Turcja może w najbliższych latach posiadać kilkanaście nowych okrętów podwodnych, które skutecznie będą mogły działać zarówno na wodach Morza Czarnego jak i Morza Śródziemnego i co najważniejsze okręty te mogą skutecznie blokować cieśniny tureckie pomiędzy Morzam Czarnym a Morzem Śródziemnym.

Okręty mają mieć 42 m długości i szerokość 8,5 m. Możliwe ma być operowanie STM500 na głębokości ponad 250 m.

Przeczytaj też:

Korea Północna testuje nowy bezzałogowy pojazd podwodny Haeil

Marynarze doskonalą obsługę systemów Ukwiał i Głuptak

24 lata w NATO

52 lata gdyńskiej Flotylli

Zostań żołnierzem 3 Flotylli Okrętów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *