Pierwszy indyjski lotniskowiec Vikrant kończy próby morskie

Print Friendly, PDF & Email
Indyjski lotniskowiec INS Vikrant. / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Indii
Indyjski lotniskowiec INS Vikrant. / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Indii

Według inormacji opublikowanym przez rząd Indii 11 lipca 2022 r. pomyślnie zakończyła się czwarta faza prób morskich dla IAC, podczas której podjęto zintegrowane testy większości urządzeń i systemów na pokładzie, w tym części wyposażenia kompleksu Aviation Facilities Complex.

Przekazanie nowego lotniskowca dla Marynarki Wojennej Indii jest planowane na koniec 22 lipca, a następnie oddanie do eksploatacji 22 sierpnia podczas upamiętnienia „Azadi ka Amrit Mahotsav”.

Rodzimy projekt oraz budowa lotniskowca przez indyjską marynarkę wojenną i stocznię Cochin Shipyard Ltd są doskonałym przykładem w dążeniu narodu do „Aatma Nirbhar Bharat” (chodzi o indyjską samowystarczalność i niezależność) i „Make in India Initiative” z ponad 76% udziałem przemysłu rodzimego.

Doprowadziło to do wzrostu rodzimych zdolności projektowych i konstrukcyjnych, oprócz rozwoju dużej liczby branż pomocniczych, z możliwościami zatrudnienia dla ponad 2000 pracowników CSL i około 12000 pracowników w branżach pomocniczych.

Pierwsze próby morskie zostały pomyślnie zakończone w 2021 roku 21 sierpnia. Następnie odbyła się druga i trzecia faza prób morskich odpowiednio 21 października i 22 stycznia 2022 roku.

Podczas tych trzech faz prób morskich przeprowadzono testy wytrzymałościowe maszyn napędowych, zestawów elektrycznych i elektronicznych, urządzeń pokładowych, urządzeń ratunkowych, systemów nawigacyjnych i komunikacyjnych statków.

O lotniskowcu INS Vikrant

INS Vikrant, znany również jako Indigenous Aircraft Carrier 1 (IAC-1), to lotniskowiec skonstruowany przez Cochin Shipyard Limited (CSL) dla indyjskiej marynarki wojennej. Jest to pierwszy lotniskowiec zbudowany w Indiach.

Prace nad projektem okrętu rozpoczęły się w 1999 r., a stępkę położono w lutym 2009 r. Okręt wyprowadzono z suchego doku 29 grudnia 2011 r. Następnie został zwodowany 12 sierpnia 2013 r. Próby morskie rozpoczęto w sierpniu 2021 r.

Lotniskowiec INS Vikrant ma 262 metrów (860 stóp) długości i 62 metry (203 stopy) szerokości oraz wyporność około 45 000 ton.

Pokład został zaprojektowany tak, aby samoloty takie jak MiG-29K mogły operować z lotniskowca.

Przewiduje się, że na lotniskowcu ma stacjonować do trzydziestu samolotów, w tym do 24–26 stałopłatów, przede wszystkim MiG-29K, oraz 10 śmigłowców Kamov Ka-31 lub Westland Sea King. Ka-31 ma pełnić funkcję śmigłowców wczesnego ostrzegania w powietrzu (AEW), a Sea King zapewni zdolność do zwalczania okrętów podwodnych (ASW).

Vikrant jest zasilany przez cztery turbiny gazowe General Electric LM2500+ na dwóch wałach, generujące ponad 80 megawatów (110 000 KM) mocy.

Przeczytaj też:

Więzienie dla inżyniera US Navy i jego żony za sprzedaż tajemnic amerykańskiego atomowego okrętu podwodnego

Saab Podpisał Kontrakt na dwa okręty SIGINT dla Polski

Kobiety w załogach okrętów podwodnych Republiki Korei od 2023 roku

Zwodowanie lodołamacza o napędzie atomowym Jakucja

Konkurs na BSP, BSL lub BSM rozstrzygnięty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *