Naval Group zbudowała pierwszą fregatę obronno-interwencyjną (FDI) dla francuskiej marynarki wojennej
W poniedziałek 7 listopada w Lorient wypłynęła pierwsza fregata obronno-interwencyjna zamówiona przez francuską agencję zaopatrzenia obronnego (DGA) i przeznaczona dla francuskiej marynarki wojennej. Fregata o nazwie Amiral Ronarc’h zostanie przekazana do służby w 2024 roku.
Uroczystość odbyła się w obecności francuskiego ministra sił zbrojnych Sébastiena Lecornu oraz jego greckiego odpowiednika Nikolaosa Panagiotopoulosa.
Jesteśmy dumni, że jesteśmy tutaj dzisiaj, aby zaznaczyć ten nowy kamień milowy w produkcji przemysłowej pierwszej fregaty obronnej i interwencyjnej dla francuskiej marynarki wojennej. Te jednostki najnowszej generacji łączą w sobie najlepsze doświadczenia francuskiej marynarki wojennej. Obsługujące je Marynarki Wojenne korzystają z wysokowydajnego, odpornego okrętu, zdolnego do radzenia sobie z nieustannie ewoluującymi zagrożeniami, w szczególności dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii cyfrowych. Naval Group pozostaje zaangażowana w oferowanie swoim klientom najlepszego know-how w służbie ich suwerenności.
– powiedział dyrektor generalny Naval Group Pierre Eric Pommellet.
Pierwsze próby morskie rozpoczną się w 2023 r., a okręt zostanie dostarczony w 2024 r. Pozostałe cztery okręty z tej serii zostaną dostarczone do 2030 r. W tym okresie Naval Group wyprodukuje również trzy fregaty FDI dla greckiej marynarki wojennej, z otwartą opcja na czwartą jednostkę.
Lokalne i krajowe możliwości przemysłowe
Dzięki inwestycjom dokonanym przez Naval Group, zakład w Lorient posiada nowoczesną infrastrukturę przemysłową, która pozwala sprostać technicznym i technologicznym wyzwaniom związanym z seryjnym projektowaniem i budowaniem okrętów wojennych. Dzięki sprawnej organizacji przemysłowej, która optymalizuje czas budowy, Naval Group jest w stanie dostarczać dwa okręty.
Program FDI wzmacnia przewagę technologiczną francuskiej bazy przemysłowej marynarki wojennej. Program wspiera zatrudnienie w przemyśle stoczniowym w całej Francji, aw szczególności w Lorient. W Naval Group nad programem pracuje w pełnym wymiarze czasu ponad 1200 osób z ponad 400 podwykonawcami. Program FDI obejmuje dużą liczbę partnerów francuskich i greckich, w tym Thales i MBDA.
FDI, pierwsza innowacyjna, w 100% cyfrowa i cyberbezpieczna wielozadaniowa fregata bojowa
BIZ to jednostka pełnomorska. Wszechstronna i wytrzymała, potrafi działać samodzielnie lub w siłach morskich. Oferuje możliwości dla wszystkich rodzajów działań wojennych: zwalczanie okrętów nawodnych, przeciwlotniczych, przeciw okrętom podwodnym, a także do projekcji sił specjalnych. Łącząc najlepsze francuskie technologie morskie na kompaktowej platformie, FDI jest potężną i innowacyjną fregatą, zaprojektowaną w celu sprostania ewolucji zagrożeń. Zaprojektowana i wyprodukowana przy użyciu najnowszych narzędzi cyfrowych, FDI jest pierwszą fregatą, która korzysta z architektury cyfrowej, która umożliwi jej ciągłą adaptację do zmian technologicznych i operacyjnych. W rezultacie BIZ będą w stanie stawić czoła obecnym i przyszłym zagrożeniom.
FDI będzie pierwszą francuską fregatą natywnie chronioną przed cyberzagrożeniami, z dwoma centrami danych, które praktycznie obsługują znaczną część aplikacji okrętowych. FDI wprowadza koncepcję dedykowanego systemu dla wojny asymetrycznej. System ten umożliwi koordynację i prowadzenie walki z małymi i bliskimi zagrożeniami powietrznymi i nawodnymi, w tym z pojazdami morskimi minami lub morskimi dronami.
Silnie uzbrojone (rakiety Exocet MM40 B3C, pociski przeciwlotnicze Aster, torpedy przeciw okrętom podwodnym MU90, artyleria), FDI jest w stanie jednocześnie zaokrętować helikopter (do 10 ton np. NH90) lub przyszły Joint Light Helicopter i bezzałogowy pojazd powietrzny (do 700 kg). Może również otrzymać oddział sił specjalnych z dwoma łodziami komandosów. Są one wyposażone w radar nowej generacji Seafire z czterema stałymi panelami, opracowany przez firmę Thales, który w połączeniu z systemem dostarczania pocisków oferuje niezrównane możliwości obronne.
Specyfikacja techniczna:
- wyporność: klasa 4500 ton;
- długość: 122 metry;
- szerokość: 18 metrów;
- max. prędkość: 27 węzłów;
- autonomia: 45 dni;
- załoga: 125-osobowa załoga + 28 pasażerów.
Źródło: naval-group.com
Przeczytaj też:
Integracja CMT Lyre z natowską grupą przeciwminową
Muzealny okręt podwodny „U-17” rozpoczyna ostatnią podróż z Kilonii do Renu
MUR, ALE Historia Wojska Polskiego – III edycja konkursu MON
Sabotażu rurociągu Nord Stream mógł dokonać miniaturowy okręt podwodny typu Russia Priz
93 lata 13 Dywizjonu Trałowców