Rozpoczęto pracę nad drugą fregatą typu 31 dla Royal Navy

Print Friendly, PDF & Email

Witold RYCHTER


Komputerowa wizja przyszłej fregaty typu 31 Active. / Zdjęcie: Royal Navy
Komputerowa wizja przyszłej fregaty typu 31 Active. / Zdjęcie: Royal Navy

Wczoraj Royal Navy przekazała informację iż ruszyły prace nad najnowszą fregatą, HMS Active typu 31. Fregaty te mają być istotnym wzmocnieniem w Royal Navy i stanowić o sile floty brytyjskiej w przyszłości. Okręty te mają wejść na uzbrojenie Royal Navy w 2027 roku wraz z fregatami rakietowymi typu 26 do zwalczania okrętów podwodnych i docelowo zastąpić fregaty rakietowe typu 23. Projekt fregat typu 31 jest częścią narodowej strategii przemysłu okrętowego Wielkiej Brytanii.

Weterani z ostatniego okrętu noszącego nazwę Active zostali zaproszeni do Rosyth, aby pomóc ministrowi obrony Alexowi Chalkowi, wiceadmirałowi Martinowi Connellowi i marynarzom rozpocząć prace nad drugą z pięciu fregat typu 31, które staną się podstawą globalnych operacji floty do końca dekady.

Fregaty typu 31 będą dłuższe i większe niż ich poprzednicy (typ 23), wyposażone w działa Bofors kalibru 57 mm i dwa 40 mm, system obrony powietrznej Sea Ceptor, radar 4D, duży pokład lotniczy i hangar oraz specjalne wnęki gdzie będzie umieszczony sprzęt do specjalnych misji – dla nurków, zestawy dronów do lokalizacji i niszczenia miny, drony mogące dostarczać zaopatrzenie w przypadku katastrof – lub do wykonywania różnych misji: operacje bezpieczeństwa morskiego, pomoc humanitarna, obrona powietrzna, wsparcie ostrzału czy poszukiwanie.

To prawdziwa przyjemność być dziś zaproszonym, nie tylko do rozmowy z osobami zaangażowanymi w przeszłość i przyszłość HMS Active, ale także do obserwowania wyników prac nad jedną z najnowocześniejszych fregat typu 31, które będą w przyszłości sercem Royal Navy i będą służyć dla przyszłych pokoleń”

– powiedział wiceadmirał Connell.

Prace nad HMS Active rozpoczynają się 16 miesięcy po tym, jak sekretarz obrony Ben Wallace ogłosił rozpoczęcie prac związanych z cięciem stali dla HMS Venturer.

On i jego koledzy byli zaskoczeni, gdy imię Active zostało wskrzeszone – zwłaszcza imiona jej sióstr utraconych na Falklandach, Ardent i Antelope, są prawdopodobnie bardziej znane.

Poprzedni okręt wojenny o nazwie Active służył w Royal Navy do 1994 roku. W uroczystościach zabrało udział pięciu członków załogi, którzy uczestniczyli w wojnie o Falklandy Malwiny między Wielka Brytania a Argentyną. Marynarze byli zaskoczeni takim wyborem zwłaszcza iż imiona innych bliźniaczych okrętów utraconych na Falklandach, Ardent i Antelope, są prawdopodobnie bardziej znane.

Goście podczas ceremonii cięcia płyt stalowych w Babcocka dowiedzieli się o czynach poprzedniego okrętu wojennego Active dzięki prezentacji multimedialnej.

Gdy tylko usłyszeliśmy, że nowy okręt ma zostać nazwany Active, pomyśleliśmy, że byłoby wspaniale zaangażować się w ten proces. Nieczęsto zdarza się, że nazwa okrętu, na którym służyłeś, jest przekazywana przyszłemu okrętowi jeszcze za twojego życia. Jesteśmy bardzo dumni, że nazwa Active żyje i mamy nadzieję, że jej załoga wniesie coś nowego do historii. I nie możemy się doczekać, kiedy pewnego dnia spędzimy na niej dzień na morzu.

– powiedział Davis z Plymouth.

Przyjęta do służby w Royal Navy w 1977 roku, fregata typu 21 służyła intensywnie na całym świecie w ciągu 17 lat. Najbardziej została zapamiętana ze swoich działań na Falklandach.

Zapewniała wtedy osłonę lądowania w San Carlos – podczas którego dwa z jego siostrzanych okrętów HMS Ardent i Antelope – zostały utracone w wyniku trafienia przez argentyńskie bomby.

A gdy brytyjskie siły lądowe uderzyły na stolicę Stanley, 4,5-calowe działo Active celnie ostrzeliwało pozycje wroga, zwłaszcza na Mount Tumbledown.

Active został wycofany ze służby w Royal Navy 23 września 1994 i tego samego dnia wszedł do służby w marynarce pakistańskiej jako Shah Jahan.

Służył przez ponad ćwierć wieku i często współpracował z okrętami Royal Navy rozmieszczonymi w Zatoce Perskiej lub na Oceanie Indyjskim, aż do “przejścia na emeryturę” na początku 2021 roku. Okręt został zatopiony jako cel jeszcze w tym samym roku.

Prace nad jego następcą, oraz pozostałymi fregatami Venturerem ,Formidable, Bulldog i Campbeltown – wesprą około 1 250 wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w Babcock i stworzą dodatkowe 150 nowych miejsc pracy. Oczekuje się, że kolejne 1 250 miejsc pracy powstanie w brytyjskim łańcuchu dostaw wśród firm uczestniczących w tym programie programie.

Źródło: royalnavy.mod.uk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *