Rozpoczęto pracę nad drugą fregatą typu 31 dla Royal Navy
Witold RYCHTER
Wczoraj Royal Navy przekazała informację iż ruszyły prace nad najnowszą fregatą, HMS Active typu 31. Fregaty te mają być istotnym wzmocnieniem w Royal Navy i stanowić o sile floty brytyjskiej w przyszłości. Okręty te mają wejść na uzbrojenie Royal Navy w 2027 roku wraz z fregatami rakietowymi typu 26 do zwalczania okrętów podwodnych i docelowo zastąpić fregaty rakietowe typu 23. Projekt fregat typu 31 jest częścią narodowej strategii przemysłu okrętowego Wielkiej Brytanii.
Weterani z ostatniego okrętu noszącego nazwę Active zostali zaproszeni do Rosyth, aby pomóc ministrowi obrony Alexowi Chalkowi, wiceadmirałowi Martinowi Connellowi i marynarzom rozpocząć prace nad drugą z pięciu fregat typu 31, które staną się podstawą globalnych operacji floty do końca dekady.
Fregaty typu 31 będą dłuższe i większe niż ich poprzednicy (typ 23), wyposażone w działa Bofors kalibru 57 mm i dwa 40 mm, system obrony powietrznej Sea Ceptor, radar 4D, duży pokład lotniczy i hangar oraz specjalne wnęki gdzie będzie umieszczony sprzęt do specjalnych misji – dla nurków, zestawy dronów do lokalizacji i niszczenia miny, drony mogące dostarczać zaopatrzenie w przypadku katastrof – lub do wykonywania różnych misji: operacje bezpieczeństwa morskiego, pomoc humanitarna, obrona powietrzna, wsparcie ostrzału czy poszukiwanie.
To prawdziwa przyjemność być dziś zaproszonym, nie tylko do rozmowy z osobami zaangażowanymi w przeszłość i przyszłość HMS Active, ale także do obserwowania wyników prac nad jedną z najnowocześniejszych fregat typu 31, które będą w przyszłości sercem Royal Navy i będą służyć dla przyszłych pokoleń”
– powiedział wiceadmirał Connell.
Prace nad HMS Active rozpoczynają się 16 miesięcy po tym, jak sekretarz obrony Ben Wallace ogłosił rozpoczęcie prac związanych z cięciem stali dla HMS Venturer.
On i jego koledzy byli zaskoczeni, gdy imię Active zostało wskrzeszone – zwłaszcza imiona jej sióstr utraconych na Falklandach, Ardent i Antelope, są prawdopodobnie bardziej znane.
Poprzedni okręt wojenny o nazwie Active służył w Royal Navy do 1994 roku. W uroczystościach zabrało udział pięciu członków załogi, którzy uczestniczyli w wojnie o Falklandy Malwiny między Wielka Brytania a Argentyną. Marynarze byli zaskoczeni takim wyborem zwłaszcza iż imiona innych bliźniaczych okrętów utraconych na Falklandach, Ardent i Antelope, są prawdopodobnie bardziej znane.
Goście podczas ceremonii cięcia płyt stalowych w Babcocka dowiedzieli się o czynach poprzedniego okrętu wojennego Active dzięki prezentacji multimedialnej.
Gdy tylko usłyszeliśmy, że nowy okręt ma zostać nazwany Active, pomyśleliśmy, że byłoby wspaniale zaangażować się w ten proces. Nieczęsto zdarza się, że nazwa okrętu, na którym służyłeś, jest przekazywana przyszłemu okrętowi jeszcze za twojego życia. Jesteśmy bardzo dumni, że nazwa Active żyje i mamy nadzieję, że jej załoga wniesie coś nowego do historii. I nie możemy się doczekać, kiedy pewnego dnia spędzimy na niej dzień na morzu.
– powiedział Davis z Plymouth.
Przyjęta do służby w Royal Navy w 1977 roku, fregata typu 21 służyła intensywnie na całym świecie w ciągu 17 lat. Najbardziej została zapamiętana ze swoich działań na Falklandach.
Zapewniała wtedy osłonę lądowania w San Carlos – podczas którego dwa z jego siostrzanych okrętów HMS Ardent i Antelope – zostały utracone w wyniku trafienia przez argentyńskie bomby.
A gdy brytyjskie siły lądowe uderzyły na stolicę Stanley, 4,5-calowe działo Active celnie ostrzeliwało pozycje wroga, zwłaszcza na Mount Tumbledown.
Active został wycofany ze służby w Royal Navy 23 września 1994 i tego samego dnia wszedł do służby w marynarce pakistańskiej jako Shah Jahan.
Służył przez ponad ćwierć wieku i często współpracował z okrętami Royal Navy rozmieszczonymi w Zatoce Perskiej lub na Oceanie Indyjskim, aż do “przejścia na emeryturę” na początku 2021 roku. Okręt został zatopiony jako cel jeszcze w tym samym roku.
Prace nad jego następcą, oraz pozostałymi fregatami Venturerem ,Formidable, Bulldog i Campbeltown – wesprą około 1 250 wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w Babcock i stworzą dodatkowe 150 nowych miejsc pracy. Oczekuje się, że kolejne 1 250 miejsc pracy powstanie w brytyjskim łańcuchu dostaw wśród firm uczestniczących w tym programie programie.
Źródło: royalnavy.mod.uk