Rozpoczęcie seryjnej produkcji pierwszego tureckiego AUSV ULAQ

Print Friendly, PDF & Email
Bezzałogowy okręt nawodny ULAQ. / Zdjęcie: Stocznia Ares
Bezzałogowy okręt nawodny ULAQ. / Zdjęcie: Stocznia Ares

Według informacji opublikowanych przez Daily Sabbah 12 sierpnia 2022 r. rozpoczęła się seryjna produkcja pierwszego uzbrojonego bezzałogowego okrętu nawodnego (AUSV), pierwszej jednostki morskiej w ramach projektu ULAQ.

Na prośbę niektórych krajów, Onur Yıldırım, dyrektor projektu systemów bezzałogowych w stoczni Ares, postanowił uruchomić produkcję 50 sztuk rocznie jednostki AUSV. AUSV został opracowany przez Ares Shipyard we współpracy z firmą Meteksan Defence Industry Inc z siedzibą w Ankarze.

Projekt rozpoczął się od badań i rozwoju (B+R) oraz prac projektowych w drugiej połowie 2018 r., – powiedział Yıldırım.Potem rozpoczęły się próby morskie w 2020 r. Następnie jednostka została przetestowana w ramach ćwiczeń wojskowych Sea Wolf (Denizkurdu) 2021 odbywających się na wschodnim Morzu Śródziemnym i Morzu Egejskim.

Podczas ćwiczeń ULAQ wystrzelił pociski Cirit, wyprodukowane przez tureckiego giganta obronnego, Roketsan. Wcześniej jednostka nosiła zasobnik z czterema naprowadzanymi laserowo pociskami Crist i dwoma naprowadzanymi laserowo wyrzutniami rakiet przeciwpancernych dalekiego zasięgu. Yıldırım wyjaśnił, że ten system uzbrojenia został zdemontowany, a zamontowano system uzbrojenia kalibru 12,7 mm Koralp który został następnie zintegrowany z jednostką.

ULAQ

ULAQ to bezzałogowa jednostka nawodna, która została opracowana w różnych wersjach, aby wspierać szereg misji, takich jak rozpoznanie, obserwacja i wywiad, wojna asymetryczna, walka na powierzchni, walka z okrętami podwodnymi, bezpieczeństwo obiektów strategicznych oraz eskorta zbrojna i ochrona sił nawodnych.

ULAQ został zbudowany z zaawansowanych kompozytów. Może osiągnąć prędkość maksymalną 65 km/h przy maksymalnym zasięgu 400 km. Bezzałogowy okręt posiada zdolność śledzenia celów dzień/noc, ma szyfrowaną infrastrukturę komunikacyjną, którą można obsługiwać z pojazdów mobilnych i dowództwa lub z platform morskich takich jak lotniskowce czy fregaty o zasięgu 200 km. Może również wykonywać autonomiczne operacje za pomocą systemów sztucznej inteligencji, które są instalowane na pokładzie, aby w pełni kontrolować jednostkę w trybie autonomicznym.

Źródło: www.navyrecognition.com

Przeczytaj też:

Rosyjski okręt podwodny typu Łada „Wielkie Łuki” ma zostać zwodowany za kilka dni

Wizyta dowódcy SNMG1

Prezydent Joe Biden podpisał ustawę Fiscal 2023 National Defense Authorization Act

Indie otrzymały piąty okręt podwodny typu Scorpene, INS Vagir

Anduril projektuje bezzałogowy pojazd podwodny Ghost Shark dla Australii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *