V zmiana PKW IRINI powróciła z misji

Print Friendly, PDF & Email
Zdjęcie: kmdr ppor. Marcin Braszak
Zdjęcie: kmdr ppor. Marcin Braszak

22 sierpnia na lotnisku we Wrocławiu odbyło się powitanie V zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego EU IRINI. Chwilę wcześniej wylądowały samoloty Polskich Sił Powietrznych C-130E Hercules i C-295M CASA na pokładzie których żołnierze powrócili do kraju.

Powracających żołnierzy witał reprezentujący Dowódcę Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych zastępca dowódcy Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego gen bryg. Piotr Krawczyk oraz reprezentujący Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, zastępca Inspektora Sił Powietrznych gen. bryg. Ireneusz Nowak. W imieniu dowódcy BLMW powracających z misji żołnierzy witał szef sztabu BLMW kmdr por. Waldemar Milczarek. W piątek (19.08) w bazie NATO Sigonella na Sycylii, odbyła się uroczystość przekazania dowodzenia w PKW IRINI. Obowiązki dowódcy kontyngentu zdał kmdr por. nawig. Jacek Bartosiewicz przekazując dowodzenie kmdr. ppor. pil. Markowi Buczkowi. Zespół lotniczy kontyngentu tworzą żołnierze 44. Bazy Lotnictwa Morskiego z Siemirowic. Podstawowym środkiem PKW EU SOPHIA jest samolot patrolowo – rozpoznawczy M28B 1R Bryza z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Od sierpnia br. z bazy w Sigonelli operuje maszyna o numerze 1014, która uczestniczy w misji już po raz czwarty.

* * *

W maju 2015 roku Rada Unii Europejskiej ustanowiła misję EUNAVFOR MED której celem było rozbijanie przemytu migrantów i handlu ludźmi w centralnej części Morza Śródziemnego. We wrześniu 2015 roku, dwa miesiące po oficjalnym rozpoczęciu, misja otrzymała nazwę Sophia. W drugiej połowie 2017 roku Dowódca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej otrzymał zadanie sformowania Polskiego Kontyngentu Wojskowego EU SOPHIA, który miał działać w ramach operacji wojskowej UE. Bazą, sformowanego w styczniu 2018 roku, kontyngentu stała się baza NATO Sigonella, położona na Sycylii, 15 km na zachód od Katanii. 12 lutego 2018 roku, na lotnisku 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach odbyła się uroczystość pożegnania I zmiany PKW EU SOPHIA. Zadania PKW EU SOPHIA obejmowały działania zmierzające do ograniczenia nielegalnego przemytu ludzi i towarów do Europy oraz wspierania morskich sił bezpieczeństwa Libii w szkoleniu i realizacji działań na rzecz ograniczenia nielegalnej imigracji. 31 marca 2020 roku Rada Unii Europejskiej podjęła decyzję o zakończeniu operacji EUNAVFOR MED SOPHIA i rozpoczęciu z dniem 1 kwietnia 2020 roku operacji EUNAFOR MED IRINI (z gr. pokój). Pełniąca misję na teatrze działań IV zmiana PKW EU SOPHIA z dniem 1 kwietnia 2020 roku przejęła zadania mandatowe operacji EUNAFOR MED IRINI, stając się I zmianą PKW EU IRINI. Głównym zadaniem misji jest wdrożenie embarga na broń ONZ, zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2292, zapobieganie nielegalnemu wywozowi z Libii ropy naftowej oraz zapewnianie wsparcia w tworzeniu zdolności i szkoleniu libijskiej straży przybrzeżnej i marynarki wojennej, w zadaniach związanych z egzekwowaniem prawa na morzu. Celem operacji jest także zakłócanie modelu działalności sieci przemytu ludzi i handlu ludźmi, zgodnie z prawem międzynarodowym, w tym Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza, rezolucjami RB ONZ oraz międzynarodowym prawem praw człowieka. Siedzibą główną dowodzącego operacją pozostaje Rzym.

Podstawowym środkiem PKW EU SOPHIA jest samolot patrolowo – rozpoznawczy M28B 1R Bryza z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Jako pierwszy na teatrze działań znalazł się samolot o numerze 1017 zwany nieoficjalnie “Białą Damą”. W 2003 roku, z okazji 60 rocznicy Bitwy o Atlantyk i udziału załogi z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w międzynarodowych pokazach “Royal Air Tatoo” samolot zyskał okolicznościowe malowanie, nawiązujące do historycznych barw Wellingtona z 304. Dywizjonu Bombowego “Ziemi Śląskiej”. Tradycje tej właśnie jednostki kultywuje 44. BLotM. W trakcie działań PKW dostrzeżono potrzebę doposażenia samolotów biorących udział w misji w dodatkowe systemy: łączności satelitarnej SATCOM, automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS oraz dodatkowe radiostacje dla nawigatorów. Modernizację, w trakcie rotacji maszyn do kraju, na podstawie umowy zawartej przez Inspektorat Wsparcia, przeprowadził producent samolotu PZL Mielec.

Źródło: wojsko-polskie.pl

Przeczytaj też:

Atomowy okręt podwodny HMS Anson opuścił stocznię w Barrow w Furness

Jednostka doświadczalna Royal Navy XV Patrick Blackett zakończyła pomyślnie próby stoczniowe

Kongsberg Digital dostarczy symulatory nawigacji VR dla brytyjskiej marynarki wojennej

OSI Maritime Systems zdobywa kontrakt na wyposażenie chilijskich okrętów podwodnych typu Scorpene

103. rocznica Zaślubin Polski z Morzem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *