Typ 209


Witold RYCHTER


Turecki okręt podwodny typu 209 przepływa przez cieśninę Bosfor w Stambule. / Zdjęcie: Denizaltici
Turecki okręt podwodny typu 209 przepływa przez cieśninę Bosfor w Stambule. / Zdjęcie: Denizaltici

PRODUCENT:

Niemcy

KLASA:

Myśliwski okręt podwodny o napędzie spalinowo-elektrycznym.

DANE TECHNICZNE:

Wyporność nawodna w zależności od wersji: 1100, 1200, 1300, 1400, 1500 ton

Wyporność podwodna w zależności od wersji: 1207, 1285, 1390, 1586, 1810 ton

Wymiary okrętu w zależności od wersji:

  • typ 1100 – długość 54.1, szerokość 6.2, wysokość 5.9 m
  • typ 1200 – długość 55.9, szerokość 6.3, wysokość 5.5 m
  • typ 1300 – długość 59.5, szerokość 6.2, wysokość 5.5 m
  • typ 1400 – długość 61,2, szerokość 6.25, wysokość 5.5 m
  • typ 1500 – długość 64.4, szerokość 6.5, wysokość 6.2 m

Napęd: Spalinowo-elektrycznych, 4 silniki wysokoprężne, 1 wał

Prędkość nawodna: 11 w. (21 km/h)

Prędkość podwodna: 22/23 w. (42 km/h)

Załoga:

  • typ 1100 – 31 marynarzy i oficerów
  • typ 1200 – 33 marynarzy i oficerów
  • typ 1300 – 33 marynarzy i oficerów
  • typ 1400 – 30 marynarzy i oficerów
  • typ 1500 – 36 marynarzy i oficerów

Autonomiczność: 50 dni

Maksymalne zanurzenie: 500m

Zasięg na powierzchni: 11 tys. mil morskich (20 tys km) przy prędkości 10 w (20 km/h)

Zasięg w zanurzeniu: 400 mil morskich (700 km) przy prędkości 4 w. (7 km/h)

KONSTRUKCJA/URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE:

Okręty typu 209 posiadały bardzo wiele wspólnych rozwiązań z okrętami typu 205 i 206, które były budowane z przeznaczeniem dla niemieckiej Marynarki Wojennej. Dodatkowym elementem wspólnym jest oparcie konstrukcji typu 209 na typach 205 i 206.

Konstrukcja okrętu jest jednokadłubowa w której mieści się osiem wyrzutni torpedowych typu “swim-out”. Napęd stanowiła natomiast jedna pięciopłatowa śruba. Dziobowe stery głębokościowe ułożone są skośnie i całkowicie chowane w kadłubie.

Konstruktorzy do maksimum postanowili wykorzystać wnętrze okrętu. Dzięki powiększonemu kioskowi wydzielone zostały miejsca na zapasowe torpedy a dzięki temu możliwe było zainstalowanie mocniejszego napędu.

Cztery silniki wysokoprężne MTU napędzają generatory prądotwórcze AEG a zainstalowany dwutwornikowy silnik elektryczny Siemensa z wyciszonym zawieszeniem zapewnia tym jednostkom dwukrotnie większą moc niż silniki montowane na okrętach typu 205 i 206. Silnik ten jest bezpośrednio połączony ze śruba napędową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *