Kategoria: Współczesne OP

Radziecki okręt podwodny K-159. Zatopiony 30 sierpnia 2003 podczas holowania do demontażu. W wyniku tego wypadku zginęło 9 osób 1 przeżyła. / Zdjęcie: Fundacja Bellona 0

Rosyjskie atomowe okręty podwodne pozostaną na dnie Oceanu Arktycznego

Ministerstwo Rozwoju Rosyjskiego Dalekiego Wschodu i Arktyki (Министерство Российской Федерации по развитию Дальнего Востока и Арктики) proponuje wydłużenie do czwartego kwartału 2023 roku terminu podpisania umów na podniesienie dwóch zatopionych atomowych okrętów podwodnych z dna oceanu Arktycznego. Najprawdopodobniej jest to spowodowane brakiem chętnych na wykonanie tych prac lub zbyt małym oszacowaniem kosztów.

Okręt podwodny S-80 Isaac Peral. / Zdjęcie: Navantia Systems 0

Program okrętów podwodnych Navantia S-80

Hiszpańskla Marynarka Wojenna niedługo będzie posiadała jedne z najnowocześniejszych okrętów podwodnych z napędem AIP wśród państw posiadających takie jednostki. Najnowocześniejszy konwencjonalny oceaniczny okręt podwodny zaprojektowany i zbudowany zpstał w całości w Hiszpanii przez konsorcjum Navantia. Jedną z jego najbardziej wyróżniających się cech jest system napędu niezależnego od powietrza (AIP) trzeciej generacji, znany jako BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology).

Wizja koncepcyjna okrętu wojennego Blue Shark. / Zdjęcie: Naval Group 0

Konsorcjum Naval Group ujawniło nową koncepcję okrętu Blue Shark

Francuska firma stoczniowa Naval Group opracowała koncepcję okrętu Blue Shark, który ma korzystać z zaawansowanych technologii. Jednostki budowane zgodnie z tą koncepcją mają być odpowiedzią na wymagania okrętów bojowych przyszłości przy jednoczesnej redukcji wpływu...

Trzy rosyjskie okręty podwodne o napędzie atomowym i wynurzają się na Oceanie Arktycznym. / Zdjęcia: rosyjskie Ministerstwo Obrony 0

Wody Arktyki nowym strategicznym szlakiem handlowym

Ministerstwo Obrony poinformowało poprzez artykuł umieszczony w gazecie „Izwiestija”, iż okręty podwodne Floty Pacyfiku o napędzie atomowym przeprowadzały wiosną ćwiczenia, a na początku tego lata ćwiczyły pokonywanie Północnej Drogi Morskiej. Ćwiczenia przeprowadzono w celu oceny możliwości okrętów podwodnych Projektu 949 w rejonie Arktyki. Podczas ćwiczeń okręty podwodne operowały na wodach Północnej Drogi Morskiej, wynurzając się sporadycznie w warunkach lodowych. 

Okręt podwodny typu Collins z silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym Royal Australian Navy znajduje się w porcie w Sydney (12 października 2016 r.). Okręty te maja być zastąpione nowym atomowymi okrętami podwodnymi. / Zdjęcie: Peter Parks/AFP via Getty Images 0

Australia-US Submarine Officer Pipeline Act – ustawa dla australijskich podwodniaków

Amerykańscy prawodawcy przedstawili w tym tygodniu ustawę, która umożliwia uruchomienie programu szkolenia oficerów Królewskiej Marynarki Wojennej Australii w obsłudze okrętów podwodnych o napędzie atomowym na terytorium USA. Ponieważ Australia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone pracują nad wspólnym projektem opracowania i wprowadzenia na wyposażenie Marynarki Wojennej Australii nowych okrętów podwodnych o napędzie atomowym, które mają operować m.in., na Pacyfiku.

Sea Hunter, całkowicie nowa klasa bezzałogowych okrętów nawodnych, opracowanych we współpracy z Biurem Badań Morskich (ONR) i Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA). / Zdjęcie: Marynarki Wojennej USA 0

Dlaczego należy ufać okrętom dronowym i technologii bezzałogowej

Dowódcy Marynarki Wojennej i Korpusu Piechoty Morskiej opracowali nowy 40-stronicowy „plan kampanii”, aby lepiej wyjaśnić Kongresowi, opinii publicznej, a nawet członkom własnych sił, dlaczego nie należy się obawiać bezzałogowych okrętów i samolotów. Struktura kampanii bezzałogowych Departamentu Marynarki Wojennej została opublikowana we wtorek, dwa dni przed tym, jak czołowi dowódcy mają zeznawać o przyszłości technologii dronów na Kapitolu.