Kategoria: Współczesne OP

Okręty podwodne to jedne z najbardziej skomplikowanych okrętów wojennych pływających współcześnie. W tyj kategorii przedstawiamy najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne i militarne. Informujemy o ważnych wydarzeniach i nowinkach konstrukcyjnych pojawiających się u wielu producentów atomowych i konwencjonalnych okrętów podwodnych.

Ocean Arktyczny 0

Wzrost aktywności US Navy na Oceanie Arktycznym

Arktyka to kolejna region, który niedługo będzie skupiał na sobie zainteresowanie wielu państw ze względu na zmieniające się uwarunkowania klimatyczne spowodowane topnieniem lodu przez efekt cieplarniany. Wzrasta strategiczne znaczenie tego regionu, jako potencjalnego szlaku komunikacyjnego między Azją, Ameryką Północną a Europą oraz ze względu na surowce naturalne, które są tam zgromadzone.

HMS Anson wypływa w pierwszy rejs. / Zdjęcie: Royal Navy 0

Atomowy okręt podwodny HMS Anson opuścił stocznię w Barrow w Furness

Najnowszy z zaawansowanych okrętów podwodnych Royal Navy o napędzie atomowym, HMS Anson, opuścił stocznię w Barrow w Furness, gdzie został skierowany przed próbami morskimi.

Piąty szturmowy okręt podwodny Astute wypłynął ze stoczni BAE Systems do swojego nowego domu, Bazy Marynarki Wojennej Jego Królewskiej Mości w Clyde w Szkocji, gdzie przejdzie próby przed podjęciem obowiązków na pierwszej linii.

Nowa chińska torpeda miałaby zasięg blisko 10 000 kilometrów. 0

Nowa chińska torpeda o napędzie atomowym miałaby zasięg 10 000 kilometrów

Chińscy naukowcy zaprojektowali nową, niedrogą torpedę o napędzie atomowym, która ma zasięg 10 000 kilometrów i może tworzyć roje zdolne do przekroczenia Pacyfiku płynąc niemal przez tydzień bez wykrycia. Według Hongkongu, South China Morning Post (SCMP), grupa naukowców z Chińskiego Instytutu Energii Atomowej w Pekinie właśnie opublikowała ten projekt w recenzowanym artykule w Journal of Unmanned Undersea Systems, publikacji należącej do China Shipbuilding Industry Corporation, największej w kraju stoczni buydującej okręty wojenne.

0

Rozpoczęto pracę nad drugą fregatą typu 31 dla Royal Navy

Wczoraj Royal Navy przekazała informację iż ruszyły prace nad najnowszą fregatą, HMS Active typu 31. Fregaty te mają być istotnym wzmocnieniem w Royal Navy i stanowić o sile floty brytyjskiej w przyszłości. Okręty te mają wejść na uzbrojenie Royal Navy w 2027 roku wraz z fregatami rakietowymi typu 26 do zwalczania okrętów podwodnych i docelowo zastąpić fregaty rakietowe typu 23. Projekt fregat typu 31 jest częścią narodowej strategii przemysłu okrętowego Wielkiej Brytanii.

Okręt podwodny typu Los Angeles USS Oklahoma City (SSN 723) sfotografowany w Yokosuka w Japonii. / Zdjęcie: US Navy 0

Australia może stać się główną bazą dla amerykańskich okrętów podwodnych

Australia ma szansę stać się jednym z głównych centrów obsługi amerykańskich okrętów podwodnych na zachodnim Pacyfiku w ramach umowy AUKUS, jako część wzmocnienia obecności USA w tym regionie. Tym bardziej iż, Canberra oczekuje na dostawę własnych okrętów podwodnych o napędzie atomowym. Setki australijskich firm prawdopodobnie włączy się do łańcucha dostaw, aby pomóc w realizacji tego projektu o ile będą przestrzegać surowych standardów jakości i bezpieczeństwa nałożonych przez Stany Zjednoczone. Jednym z głównych wymogów stawianych przez USA jest zakaz stosowania części wyprodukowanych w Chinach.

Radziecki okręt podwodny K-159. Zatopiony 30 sierpnia 2003 podczas holowania do demontażu. W wyniku tego wypadku zginęło 9 osób 1 przeżyła. / Zdjęcie: Fundacja Bellona 0

Rosyjskie atomowe okręty podwodne pozostaną na dnie Oceanu Arktycznego

Ministerstwo Rozwoju Rosyjskiego Dalekiego Wschodu i Arktyki (Министерство Российской Федерации по развитию Дальнего Востока и Арктики) proponuje wydłużenie do czwartego kwartału 2023 roku terminu podpisania umów na podniesienie dwóch zatopionych atomowych okrętów podwodnych z dna oceanu Arktycznego. Najprawdopodobniej jest to spowodowane brakiem chętnych na wykonanie tych prac lub zbyt małym oszacowaniem kosztów.

Okręt podwodny S-80 Isaac Peral. / Zdjęcie: Navantia Systems 0

Program okrętów podwodnych Navantia S-80

Hiszpańskla Marynarka Wojenna niedługo będzie posiadała jedne z najnowocześniejszych okrętów podwodnych z napędem AIP wśród państw posiadających takie jednostki. Najnowocześniejszy konwencjonalny oceaniczny okręt podwodny zaprojektowany i zbudowany zpstał w całości w Hiszpanii przez konsorcjum Navantia. Jedną z jego najbardziej wyróżniających się cech jest system napędu niezależnego od powietrza (AIP) trzeciej generacji, znany jako BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology).