Zwodowanie lodołamacza o napędzie atomowym Jakucja

Rosyjski atomowy lodołamacz Jakucja Projekt 22220. / Zdjęcie: Stocznia Bałtycka
Rosyjski atomowy lodołamacz Jakucja Projekt 22220. / Zdjęcie: Stocznia Bałtycka

Według informacji opublikowanych przez agencję Tass w listopadzie 2022 r. lodołamacz o napędzie atomowym Jakucja został zwodowany w Stoczni Bałtyckiej w Sankt Petersburgu w północno-zachodniej Rosji. W ceremonii uczestniczył za pośrednictwem łącza wideo prezydent Rosji Władimir Putin.

Jakucja należy do serii nowych wszechstronnych lodołamaczy o napędzie atomowym Projektu 22220, które są budowane dla rosyjskiej Państwowej Korporacji Energii Atomowej Rosatom i są największymi i najpotężniejszymi lodołamaczami na świecie. W ramach realizowanego od 2013 roku projektu powstanie łącznie pięć lodołamaczy. Lodołamacze Arktika i Sibir dołączyły już do rosyjskiej floty atomowej.

Jakucja to czwarty statek Projektu 22220, prace nad tą jednostką rozpoczęły się w 2020 roku. Po zwodowaniu lodołamacz zostanie wyposażony na specjalnym nabrzeżu Stoczni Bałtyckiej. Baltic Shipyard to jedno z największych przedsiębiorstw stoczniowych w Rosji, które zostało założone w 1856 roku. Przedsiębiorstwo jest włączone do United Shipbuilding Corporation i specjalizuje się w budowie dużych statków i jednostek pływających.

Stocznia posiada zaplecze produkcyjne i nowoczesny sprzęt do pracy w pełnym cyklu. W sumie Stocznia Bałtycka w swojej ponad 160-letniej historii zbudowała ponad 600 okrętów wojennych, okrętów podwodnych i statków cywilnych.

Projekt 22220, znany również pod rosyjskim oznaczeniem serii rozmiarów LK-60Ya, to seria rosyjskich lodołamaczy o napędzie atomowym. Wiodący statek tego typu Arktika, został przekazany do służby w 2020 roku.

Lodołamacze projektu 22220 mają długość całkowitą 173,3 m (569 stóp) i 160,0 m (525 stóp) na tzw. linii wodnej. Podczas gdy maksymalna szerokość wynosi 34 metry (112 stóp), na projektowej linii wodnej szerokość kadłuba zmniejsza się do 33 metrów (108 stóp) z powodu nachylonych boków.

Lodołamacze mają pomagać statkom przemierzającym w przyszłości szlak północny a nowo budowane okręty podwodne mają dbać o bezpieczeństwo na wodach Oceanu Arktycznego.

Źródło: navyrecognition.com

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *