Transport żołnierzy 12.DZ do Norwegii na okrętach 8.FOW

Ćwiczenie pk. BRILLIANT JUMP-22. / Zdjęcie: wojsko-polskie.pl
Ćwiczenie pk. BRILLIANT JUMP-22. / Zdjęcie: wojsko-polskie.pl

Okręty transportowo – minowe 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w ramach udziału w międzynarodowym ćwiczeniu Sił Odpowiedzi NATO pk. BRILLIANT JUMP-22 zapewniły transport techniki wojskowej 12. Dywizji Zmechanizowanej do Norwegii.

Ćwiczenie pk. BRILLIANT JUMP-22 to międzynarodowe ćwiczenie sprawdzające zdolność i gotowość pododdziałów Sił Odpowiedzi NATO (ang. NATO Response Force, NRF) do szybkiego przemieszczenia w dowolne miejsce na świecie, gdzie prowadzone są ćwiczenia lub operacje wojskowe. W ramach ćwiczenia siłom 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przypadło zadanie transportu drogą morską żołnierzy i sprzętu największego związku taktycznego z naszego regionu – szczecińskiej 12. Dywizji Zmechanizowanej. W pierwszym etapie pododdziały przemieściły się ze Szczecina do Portu Wojennego w Świnoujściu. Na pokłady okrętów transportowo – minowych załadowane zostały między innymi kołowe transportery opancerzone Rosomak,  moździerze Rak oraz pojazdy logistyczne wydzielone z 12. Brygady Zmechanizowanej. Okręty po odcumowaniu od nabrzeża obrały kurs na Skandynawię. Transport żołnierzy i sprzętu Wojsk Lądowych na okrętach Marynarki Wojennej RP to doskonały przykład interoperacyjności Sił Zbrojnych RP oraz okazja do pogłębiania wieloletniej współpracy związków taktycznych województwa zachodniopomorskiego. 

Ćwiczenie pk. BRILLIANT JUMP-22. / Zdjęcie: wojsko-polskie.pl
Ćwiczenie pk. BRILLIANT JUMP-22. / Zdjęcie: wojsko-polskie.pl

Tegoroczna edycja ćwiczenia BRILLIANT JUMP-22 prowadzi bezpośrednio do organizowanego w Norwegii ćwiczenia COLD RESPONSE-22, gdzie w warunkach zimowych żołnierze „Błękitnej” Brygady będą ćwiczyć według scenariusza, który zakłada skierowanie do działań tzw. szpicy NATO. 

Załogi okrętów przed wyjściem na morze pożegnał dowódca 8.FOW komandor Włodzimierz Kułagin, życząc pomyślnych wiatrów oraz sukcesów w realizacji postawionych zadań. 

*** 

Okręty transportowo – minowe projektu 767 (typu “Lublin”) zostały zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku. Są to jednostki przeznaczone do transportu drogą morską wojsk i techniki wojskowej, załadunku i wyładunku (zarówno w porcie jak i bezpośrednio z plaży) sprzętu i żołnierzy wraz z osobistym wyposażeniem. Łącznie pięć okrętów 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo – Minowych może jednorazowo przerzucić komponent Wojsk Lądowych w sile batalionu złożony np. z blisko 500 żołnierzy i ponad 40 Rosomaków. Mogą również transportować i stawiać miny morskie w obronnych zagrodach minowych oraz wykonywać przejścia w zagrodach minowych przy pomocy wystrzeliwanych ładunków wydłużonych.

Ćwiczenie pk. BRILLIANT JUMP-22. / Zdjęcie: wojsko-polskie.pl
Ćwiczenie pk. BRILLIANT JUMP-22. / Zdjęcie: wojsko-polskie.pl

Źródło: wojsko-polskie.pl

Zobacz też:

29. rocznica utworzenia 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo – Minowych

Naziemny transport okrętu podwodnego typu Kilo

Ćwiczenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 8.FOW

Amerykańskie okręty podwodne z głowicami nuklearnymi będą „odstraszać Rosję”

Naval Group Australia i ASC poszukują przyszłych inżynierów okrętów podwodnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *