Rosyjski atomowy okręt podwodny AS-31 Losharik ma być gotowy w 2024 roku

Print Friendly, PDF & Email

Witold RYCHTER


Rosyjski okręt podwodny AS-31 Losharik.  Zdjęcie Agencja Tass
Rosyjski okręt podwodny AS-31 Losharik. Zdjęcie Agencja Tass

Według informacji opublikowanych przez Tass 10 stycznia 2023 roku atomowy okręt podwodny AS-31 rosyjskiej marynarki wojennej o nazwie Losharik musi zakończyć remont w 2024 roku.

Tytanowy kadłub nie został uszkodzony przez ogień, a łódź podwodna zachowała głębokość zanurzenia. „Można go nieco zmniejszyć, aby uniknąć ryzyka” – powiedziało źródło. Stocznia Sevmash remontuje okręt podwodny, który zapalił się 1 lipca 2019 r. Reaktor nie został uszkodzony. Jego rdzeń wycofała w listopadzie 2019 roku stocznia Zvyozdochka.

Okręt podwodny Projekt 210, Projekt 10831 lub AS-31, nazywany Losharik, to rosyjski okręt podwodny o napędzie atomowym. Stępkę pod okręt położono w 1988 roku, ale zwodowano go dopiero w sierpniu 2003 roku z powodu problemów finansowych, a także rozpadu Związku Radzieckiego.

Jednostka ta przeznaczona jest do prowadzenia badań, ratownictwa i specjalnych operacji wojskowych. Okręt podlega Głównej Dyrekcji Badań Głębinowych (Main Directorate of Deep-Sea Research – GUGI), podlegającą rosyjskiemu Ministerstwu Obrony. Uważa się, że kadłub ciśnieniowy okrętu podwodnego składa się z maksymalnie siedmiu połączonych ze sobą tytanowych sferycznych elementów; ogranicza to przestrzeń na pomieszczenia mieszkalne i sprzęt, ale zapewnia zwiększoną wytrzymałość konstrukcyjną.

Okręt podwodny jest zasilany przez reaktor jądrowy, a jego dokładna głębokość operacyjna nie jest podawana do wiadomości publicznej. Z przekazywanych wcześniej publikacji medialnych wiadomo, że operował na głębokości około 2000–2500 metrów (6600–8200 stóp) na Oceanie Arktycznym w 2012 roku i może być przenoszony przez zmodyfikowany okręt podwodny typu Delta III . Jednostka dokładnie została opisana jako „szpiegowski okręt podwodny”, który można by użyć np. do podpięcia lub przecięcia podwodnych kabli telekomunikacyjnych.

Należy pamiętać iż w ostatnich miesiącach wręcz „lawinowo” pojawiały sie informacje o szpiegowaniu instalacji krytycznych lub okrętów wojennych państw NATO przez jednostki rosyjskie. Przykładem jest szpiegowanie norweskich platform wydobywczych. W związku z tymi incydentami norweska policja prowadzi śledztwo w sprawie możliwego naruszenia tzw. ustawy naftowej, która zakazuje ze względu na bezpieczeństwo zbliżania się do platform wydobywczych na odległość mniejszą niż 500 metrów. Najważniejszą częścią dochodzenia jest mapowanie ruchu statków w okresach, gdy odnotowano aktywność niezidentyfikowanych obiektów latających oraz dronów podwodnych.

Rosyjski okręt szpiegowski pojawił się blisko Wielkiej Brytanii. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Rosji
Rosyjski okręt szpiegowski pojawił się blisko Wielkiej Brytanii. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Rosji

Od kilku miesięcy szczególnie po zniszczeniu gazociągów Nord Stream I i Nord Stream II, niektóre państwa NATO zwiększyły ochronę infrastruktury krytycznej, odnośnie podmorskich kabli telekomunikacyjnych czy gazociągów. Zaczęto zwracać większą uwagę na jednostki rosyjskie pojawiające się na różnych akwenach i ich aktywność.

Podobną informację podał “Scottish Daily Express”, informując iż rosyjski okręt próbował szpiegować przeprowadzane na Morzu Północnym przez brytyjską marynarkę wojenną testy z dronami morskimi, w tym te z autonomicznymi wyrzutniami pocisków. Takich informacji jest coraz więcej i widać iż Rosjanie pokazują swoją aktywność chcąc w ten sposób wzbudzać niepokój wśród europejskich krajów nadmorskich.

Rosjanie posiadając okręty podwodne wyspecjalizowane w działaniach szpiegowskich mogą prowadzić działania dywersyjne przeciwko instalacji krytycznej i trudno będzie zweryfikować, kto spowodował uszkodzenie bądź zniszczenie takich urządzeń.

Źródło: Agencja TASS, materiały własne, Scottish Daily Express

Przeczytaj też:

Australia dołącza do programu wsparcia eksploatacji torped MU90

Australia może stać się główną bazą dla amerykańskich okrętów podwodnych

Brytyjczycy śledzą fregatę Admirał Gorszkow

„Czarni Książęta” Zimnej Wojny część II

Ciekawostka historyczna – Czym tak naprawdę jest Termoklina?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *