Rosyjska Stocznia Sevmash wprowadza koncepcję modułowej budowy okrętów podwodnych

Print Friendly, PDF & Email
Technologia modułowa do budowy okrętów podwodnych nowej generacji będzie metodą składania statków z dużych bloków załadowanych sprzętem. / Grafika: Stocznia Sevmash
Technologia modułowa do budowy okrętów podwodnych nowej generacji będzie metodą składania statków z dużych bloków załadowanych sprzętem. / Grafika: Stocznia Sevmash

Rosyjska stocznia Sevmash Shipyard z siedzibą w Siewierodwińsku, spółka zależna United Shipbuilding Corporation, zatwierdziła koncepcję modułowej budowy okrętów podwodnych.

„Koncepcja modułowej konstrukcji okrętów podwodnych została zatwierdzona w Stoczni Sevmash”

– powiedział w oświadczeniu dział prasowy przedsiębiorstwa.

Pełny remont techniczny Stoczni Sevmash planowany jest na 2031 rok. W listopadzie 2020 roku Stocznia Sevmash ogłosiła przygotowania do wprowadzenia technologii modułowej do budowy atomowych okrętów podwodnych. Technologia ta w znaczny sposób ma przyspieszyć i zmniejszyć koszty budowy nowych okrętów podwodnych. Dzięki temu stocznia będzie mogła równomiernie rozdzielać zamówienia pomiędzy swoje moce produkcyjne.

Stocznia Sevmash kończy właśnie program modernizacji rozpoczęty w 2012 roku. Sevmash ma zmienić się w nowoczesną stocznię zdolną do budowy dowolnej jednostki i porównywalną z amerykańskimi i zachodnioeuropejskimi odpowiednikami na poziomie technicznym.

Technologia modułowa do budowy okrętów podwodnych nowej generacji będzie metodą składania okrętów z dużych gotowych segmentów będących już w pełni wyposażonych sprzętem. Zakłada się, że zastosowanie technologii modułowej pozwoli na zmniejszenie pracochłonności i terminów budowy atomowych okrętów podwodnych.

Obecnie w produkcji stosowana jest metoda modułowo-modułowa, która została wprowadzona podczas budowy okrętów podwodnych o napędzie jądrowym trzeciej generacji. Zgodnie z tą metodą gotowe, ale jeszcze nie przetestowane sekcje blokowe przyszłego atomowego okrętu podwodnego są przenoszone z produkcji spawania kadłuba na pochylnię, z której powstają bloki, które przechodzą etap testów hydraulicznych.

Po jego zakończeniu sekcje są ponownie odłączane. Ta technologia wydłuża czas budowy okrętu podwodnego. Przy zastosowaniu metody blokowo-modułowej planuje się skrócenie nie tylko czasu, ale także kosztów związanych z przeniesieniem kolosalnego nakładu pracy z pochylni do specjalistycznych warsztatów.

Sevmash konstruuje teraz Projekt 885/885M (nazwa sprawozdawcza NATO: Yasen/Yasen-M-class) okręty podwodne o napędzie atomowym z pociskami kierowanymi oraz Projekt 955/955M (Borei/Borei-M-class) okręty podwodne o napędzie atomowym z rakietami balistycznymi wystrzeliwanzmi z okrętów podwodnych pociski.

Przeczytaj też:

Systemy Thales MCM wykazują interoperacyjność z marynarkami wojennymi NATO

US Navy odbiera przyszły USS Carl M Levin (DDG 120)

RPA, Rosja i Chiny na wspólnych manewrach morskich

Pakistan otrzymał drugi okręt podwodny projektu Agosta 90B

Okręty podwodne dla Ukrainy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *