Rosjanie modernizują okręt podwodny projektu 949A „Irkuck”
Rosyjscy stoczniowcy pracują przy modernizacji wielofunkcyjnego okrętu podwodnego o napędzie atomowym, projektu 949A „Antey” należącego do Floty Pacyfiku. Możliwości okrętu po jego modernizacji mają wzrosnąć prawie dwukrotnie. Po zakończeniu modernizacji K-132 Irkuck stanie się po prostu okrętem podwodnym Projektu 949AM (ulepszony Projekt 949A) i zamiast 24 pocisków przeciwokrętowych Granit będzie mógł przenosić głównie 48 nowych pocisków Kalibr-PL, Oniks i Tsirkon. Okręt podwodny będzie w stanie uderzyć również w cele przybrzeżne.
Okręt podwodny o napędzie atomowym ma powrócić do Floty Pacyfiku pod koniec 2023 roku. Natomiast dostępność określonych typów pocisków na jego pokładzie będzie zależeć od przydzielonych mu zadań.
Okręt podwodny K-132 Irkuck o napędzie atomowym został zwodowany w Stoczni Sevmash (obecnie część United Shipbuilding Corporation) w 1985 roku. Próby morskie rozpoczęły się 29 grudnia 1987 roku. Okręt dostarczono Marynarce Wojennej 30 grudnia 1988 roku.
W 1990 roku okręt podwodny wszedł w skład Floty Pacyfiku. Okręt otrzymał nazwę K-132 Irkuck w 1993 roku. Okręt podwodny znajduje się w rezerwie od 1997 roku. W 2001 roku przybył na remont do Zakładu Remontowego Dalekowschodniego Zvezda. Naprawa i modernizacja okrętu podwodnego rozpoczęła się dopiero w 2019 roku. Okręty podwodne Projektu 949A były wyposażone w 24 pociski przeciwokrętowe Granit jako podstawową broń uderzeniową.
Wcześniej agencja TASS informowała, że w 2020 roku przeprowadzono trzy próby z pociskiem Tsirkon w ramach testów rozwoju lotu: dwa przeciwko celom morskim i jeden przeciwko celowi naziemnemu. Państwowe próby pocisku Tsirkon rozpoczną się w 2021 roku. Podczas tych prób oraz poprzedzającego etapu testów rozwojowych lotu zostanie przeprowadzonych co najmniej siedem próbnych startów z fregaty Admirał Gorszkow oraz okrętu podwodnego Projektu 885 Siewierodwińsk.
Źródło: tass.com