Japońskie Morskie Siły Samoobrony otrzymają okręt podwodny JS Jingei

Nazwa okrętu podwodnego Jingei po japońsku znaczy szybki wieloryb. / Zdjęcie: MHI

12 października 2022, w stoczni Kobe Shipyard & Machinery Works należącej do Mitsubishi Heavy Industries (MHI) odbyła się uroczystość wodowania i chrztu trzeciego konwencjonalnego okrętu podwodnego typu Taigei – przyszłego JS Jingei (SS-515). Jednostka jest przeznaczona dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

Budowa okrętu rozpoczęła się w kwietniu 2020. Jednostka ma zostać przekazana japońskiemu resortowi obrony w 2023, po zamontowaniu wyposażenia kadłuba, elementów napędu, układ elektrycznego i systemów uzbrojenia. Z kolei drugi okręt typu Taigei – przyszły JS Hakugei (SS-514) – który zwodowano w październiku 2021 również zostanie przekazany marynarce za rok. Dołączą one do okrętu wiodącego typu Taigei – JS Taigei (SS-513), który wszedł do służby 9 marca br. W budowę okrętów obok MHI jest zaangażowane Kawasaki Heavy Industries.

Ministerstwo Obrony przeznaczyło środki na budowę kolejnych trzech okrętów podwodnych w tego typu – SS 516, SS 517 i SS 518 – przy czym KHI buduje pierwszy i trzeci okręt podwodny, a MHI drugi.

Jednostki tego typu wywodzą się z eksploatowanych przez Japonię OP typu Soryu. Mają nieco większą wyporność sięgającą 3000 t (o 100 t większą od Soryu) i nowocześniejsze wyposażenie, w tym nowy sonar, system zarządzania walką i pędnik strugowodny. W przeciwieństwie do większości okrętów starszego typu nie mają jednak napędu niezależnego od powietrza (AIP), zachowując bardziej konwencjonalny układ diesel-elektryczny dzięki dużej wydajności zastosowanych akumulatorów litowo-jonowych.

Ostatnio, 31 sierpnia, ministerstwo zażądało 80,5 miliarda jenów na rok podatkowy 2023 od kwietnia na budowę siódmego SSK, czyli SS 519.

Rzecznik JMSDF powiedział The Diplomat 12 października, że ​​Tokio nie zdecydowało oficjalnie, ile zostanie zbudowanych okrętów podwodnych tego typu, ale prawdopodobnie powstanie co najmniej dziewięć, jeśli utrzymany zostanie obecny wskaźnik wymiany starzejących się okrętów podwodnych typu Oyashio.

Źródło: altair.com.pl, elsnorkel.com

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *