Japonia ma nowy okręt podwodny

Print Friendly, PDF & Email
Hakugei drugi okręt podwodny typu Taigei. / Zdjęcie: twitter.com/crazyquail_BT
Hakugei drugi okręt podwodny typu Taigei. / Zdjęcie: twitter.com/crazyquail_BT

Nowy okręt podwodny typu Taigei zwodowany. Biały Wieloryb trafi do japońskiej marynarki. JMSDF, czyli Japońskie Morskie Siły Samoobrony, otrzymały właśnie nową jednostkę którą zbudowała stocznia Kawasaki Heavy Industries (KHI). Kolejny okręt podwodny typu Taigei o nazwie Hakugei, który jeszcze nie doczekał się oficjalnej ceremonii przekazania do służbę, a tylko zwodowania.

Hakugei, to drugi okręt podwodny typu Taigei

Tytułowy Biały Wieloryb, to w rzeczywistości tłumaczenie nazwy Hakugei, która pielęgnuje nazewnictwo na bazie dużych ryb, jakie wprowadzono dla jednostek typu Taigei. Sama w sobie zresztą oznacza w oryginale „Wielkiego Wieloryba” i tradycyjnie przekazała swoją nazwę pierwszemu okrętowi podwodnemu typu Taigei. Okręt ten został zwodowany pod koniec października ubiegłego roku, ale wcielenia do JMSDF ma doczekać się dopiero w marcu 2022 roku.

Hakugei drugi okręt podwodny typu Taigei. / Zdjęcie: twitter.com/crazyquail_BT
Hakugei drugi okręt podwodny typu Taigei. / Zdjęcie: twitter.com/crazyquail_BT

Na to tytułowy Biały Wieloryb poczeka dłużej, ale w rzeczywistości będzie pierwszym okrętem typu Taigei zdolnym do przeprowadzania operacji na służbie JMSDF. Ten „pierwszy pierwszy”, czyli Taigei, będzie jedynie platformą dedykowaną do przeprowadzania wszystkich przyszłych testów technologii na okrętach podwodnych japońskiej marynarki. Obecnie więc Japonia ma łącznie cztery okręty podwodne wyposażone w akumulatory litowo-jonowe na wodzie, bo dwa typu Taigei i dwa typu Soryu.

Te ostatnie są zresztą bardzo powiązane z nowszym typem, co potwierdza fakt, że między tymi dwoma różnymi jednostkami tak naprawdę trudno dostrzec różnice w zewnętrznym wyglądzie. Okręty te są jednak wyposarzone w zupełnie różny napęd. Typ Taigei wykorzystuje akumulatory litowo-jonowe, Soryu korzysta z systemu AIP 4V-275R Mk. III.

Dodatkowo różnice sprowadzają się też do bardziej efektywnego sonaru i systemu dowodzenia bojowego, a także nowych materiałów, które ograniczają akustyczny profil (ślad po kórym jednostke można wytropić). Okręty typu Taigei są też wyposażone w środki przeciwdziałania torpedom (TCM), które wyrzucają wabiki, aby ich uniknąć. Okręty tego typu mierzą 84 metrów długości, 9,1 metra szerokości. Załogę stanowi około 70 marynarzy.

Hakugei drugi okręt podwodny typu Taigei. / Zdjęcie: twitter.com/crazyquail_BT
Hakugei drugi okręt podwodny typu Taigei. / Zdjęcie: twitter.com/crazyquail_BT

Tytułowy Hakugei, tak jak Taigei, posiada akumulatory litowo-jonowe, które są lżejsze (stosunek wagi do gęstości energii) w porównaniu do stosowanych obecnie układów napędowych na bazie kwasu ołowiowego. Te dłużej utrzymują ładunek i szybciej się ładują, dzięki czemu okręt może spokojnie przebywać przez dłuższy czas w zanurzeniu, ale z drugiej strony bazują na licie, który zaczyna palić się przy kontakcie z wodą morską, co niestety podczas wentualnej awarii lub uszkodzenia jednostki może zakończyć się tragicznie.

Źródło: chip.pl

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *