W Indiach zwodowano pierwszą fregatę typu Talwar

W indyjskim państwowym przedsiębiorstwie Goa Shipyard Limited (GSL) w Goa odbyło się uroczyste wodowanie pierwszej fregaty Triput rosyjskiego projektu 11356 (typu Talwar).
Okręt wojenny jest budowany w ramach realizacji umowy na cztery fregaty proj. 11356 zawartej 15 października 2016 pomiędzy rządami Indii i Federacji Rosyjskiej. Dwie pierwsze jednostki za kwotę 1,2 mld USD buduje Stocznia Bałtycka Jantar w Kaliningradzie. Kolejne powstają w już w stoczni indyjskiej GSL. Rosyjskie wsparcie tego przedsięwzięcia, wraz z przekazaniem licencji i technologii, realizowane jest za pośrednictwem Rosoboroneksportu. Rosyjskie wsparcie przy budowie projektu ma kosztować blisko 0,5 mld USD.
Dwie fregaty, które są budowane w stoczni Jantar, miały początkowo zostać przekazane rosyjskiej marynarce wojennej (WMF) w 2022 i 2023. To Admirał Butakow (nr ser. 01360), który otrzymał indyjską nazwę Tushil, i Admirał Istomin (01361), nazwany Tamala. Pierwsza z tych fregat została ponownie zwodowana w Kaliningradzie 28 października 2021, a testy fabryczne rozpoczęła w marcu 2024. Obecnie termin jej dostawy flocie indyjskiej to wrzesień 2024, ale nie jest jasne, czy zostanie on dotrzymany. Rosjanie postanowili sprzedaż fregaty, gdy znalazł się kupiec.Indie dzięki tym okrętom wojennym chcą wzmocnić w przyszłości swoje siły, szczególnie jeśli chodzi o zwalczanie okrętów podwodnych.
Indyjska Marynarka Wojenna ma już w służbie 6 fregat proj. 11356. Pierwsze trzy (F 40 Talwar, F 43 Trishul, F 44 Tabar) zostały zbudowane w Stoczni Bałtyckiej w St. Petersburgu. Przekazano je indyjskiej flocie w latach 2003-2004. Trzy kolejne (F 45 Teg, F 50 Tarkash, F 51 Trikand) powstały w Stoczni Jantar. Przekazano je flocie indyjskiej w latach 2012-2013.
Indie muszą być zadowolone z otrzymanych okrętów wojennych, gdyż zamówiły kolejne i wykupiły licencję na produkcję tych jednostek w rodzimych stoczniach. Fregaty proj. 11356 to nowa konstrukcja.
Jednostki tej serii mają 124,8 metra długości i 4 240 ton maksymalnej wyporności. Osiągają prędkość do 32 węzłów a autonomiczność wynosi 30 dni. Załoga liczy 180 oficerów i marynarzy. Uzbrojenie ma pozwalać na walkę w środowisku wielodomenowym, zarówno przeciwko okrętom nawodnym i podwodnym, jak i atakom z powietrza i walce z celami na lądzie. Posiadają też hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca.
Źródło: Agencja ALTAIR, gospodarkamorska.pl, Goa Shipyard LtD.
Przeczytaj też: