US Navy otrzymała pierwszy holowany sonar zanurzalny CAPTAS-4

Print Friendly, PDF & Email
CAPTAS 4 VDS na pokładzie FREMM Provence. / Zdjęcie: Yoann Letourneau/Marine Nationale/Défense
CAPTAS 4 VDS na pokładzie FREMM Provence. / Zdjęcie: Yoann Letourneau/Marine Nationale/Défense

Konsorcjum Advanced Acoustic Concepts (AAC) które należy do Thalesa dostarczyła US Navy pierwszy holowany sonar zanurzalny CAPTAS-4. System został wybrany przez Amerykanów jako potencjalne najlepsze wyposażenie nowo budowanych fregat typu Constellation. O dostawie poinformowano z kilkumiesięcznym opóźnieniem, ponieważ nastąpiła ona jeszcze 12 października 2023.

Sonary firmy Thalesa przeznaczone dla amerykańskich fregat zamówione zostały przez Fincantieri Marinette Marine w maju 2022. Obowiązująca umowa zakłada dostawę 2 systemów z opcją na 8 kolejnych. Pierwszy dostarczony sonar CAPTAS przeszedł wszystkie niezbędne testy i jest gotowy do montażu na pierwszej fregacie USS Constellation (FFG-62).

Porównanie sonarów CAPTAS. / Grafika: Thales
Porównanie sonarów CAPTAS. / Grafika: Thales

W związku z realizacją całego programu AAC ma zakończyć w tym roku budowę zakładu produkcyjnego CAPTAS w Uniontown w Pensylwanii. Tam planuje się montaż końcowy, integrację i testy akceptacyjne sonarów od nr 2 do nr 10.

CAPTAS-4 stanowią najbardziej zaawansowaną odmianę sonarów tej rodziny w ofercie Thalesa. Sonary te być może będą również używane przez m.in. brytyjskie i chilijskie fregaty typu 23, francuskie i włoskie fregaty FREMM a w przyszłości także brytyjskiego typu 26 i hiszpańskiego F-110. Sonary są przeznaczone do misji zwalczania okrętów podwodnych. Pozwalają na wykrywanie, lokację, klasyfikację i śledzenie okrętów podwodnych. Są to sonary o zmiennej głębokości, które mogą operować w przedziale głębokości od 0 do 250 m. Sonary tej rodziny w nieco mniej zaawansowanej wersji CAPTAS-2 trafią także na polskie fregaty Miecznik.

Praca sonarów na zmiennych głębokościach może skuteczniej wpływać na wykrywania okrętów podwodnych wroga. Dzięki takiemu zastosowaniu sonaru wzrośnie zasadniczo skuteczność działania jednostek typu ZOP.

Stocznia Fincantieri Marinette Marine, która zamówiła sonary jest głównym wykonawcą kontraktu dla US Navy na dostawę okrętów opartych o francusko-włoski projekt FREMM. Umowa ramowa z 2020 przewiduje budowę 9 fregat, z których do tej pory umowy wykonawcze podpisano na 4 okręty. Docelowo US Navy ma dysponować nawet 20 jednostkami typu Constellation. Maja być to jedne z najnowocześniejszych jednostek tego typu na świecie.

Źródło: Agencja ALTAIR, EJERCITOS

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *