Raport GAO na temat opóźnień w budowie okrętów podwodnych klasy Columbia
Poniżej znajduje się raport Biura Odpowiedzialności Rządowej z 30 września 2024 r. dotyczący trudności w realizacji programu budowy atomowych okrętoów typu Columbia pt. pt. „Overcoming Persistent Challenges Requires Yet Undemonstrated Performance and Better-Informed Supplier Investments” opracowany przez Columbia University.
Co odkryło GAO
Na podstawie bieżących wyników budowy Marynarka Wojenna poinformowała w kwietniu 2024 r., że pierwszy (wiodący) okręt podwodny klasy Columbia ma zostać dostarczony 12 do 16 miesięcy po pierwotnie planowanej dacie. Oznaczałoby to dostawę między październikiem 2028 r. a lutym 2029 r. Opóźniona dostawa mogłaby ostatecznie zagrozić planowanej dostępności wiodącego okrętu podwodnego do operacji w 2030 r.
Według analizy danych programu GAO od stycznia 2022 r. do maja 2023 r. koszty i harmonogram realizacji budowy głównych okrętów podwodnych stale nie spełniały celów. Do początku 2024 r. trendy te nie uległy poprawie, a przyszłe ryzyka prawdopodobnie zwiększą obecny wzrost kosztów i harmonogramu. Program poinformował, że stocznia musi podjąć szybkie i znaczące działania, aby zająć się przyczynami słabej realizacji budowy. Jednak, jak wcześniej informowało GAO, program od lat stara się łagodzić niektóre z tych przyczyn — takie jak opóźnione dostawy materiałów i licznych podzespołów.
Na podstawie danych do maja 2023 r. GAO oszacowało, że koszty budowy okrętów podwodnych po zakończeniu budowy mogą być o setki milionów dolarów wyższe niż planowane koszty Marynarki Wojennej. Chociaż stocznia również spodziewa się wzrostu kosztów, jej szacowane przekroczenie jest mniejsze i zakłada znaczną przyszłą poprawę, która według wcześniejszych prac GAO jest nierealna. Ponadto raportowanie programu dotyczące postępów w budowie okrętów podwodnych nie zawsze obejmowało dokładną analizę przyczyn, dla których program nie osiągnął celów dotyczących kosztów i harmonogramu. Bez realistycznych szacunków kosztów i odpowiedniej analizy program będzie miał trudności z rozwiązywaniem bieżących i przyszłych ryzyk, które mogą dodatkowo pogorszyć wydajność budowy.

Marynarka nie określiła konsekwentnie informacji potrzebnych do ustalenia, czy inwestycje w bazę dostawców przyspieszyły produkcję u dostawców lub wygenerowały oszczędności kosztów i w jaki sposób te wyniki wspierają cele programu. Od 2018 r. Marynarka zgłosiła otrzymanie ponad 2,6 mld USD na inwestycje w bazę dostawców pracujących przy budowie okrętów podwodnych i pomoc w osiągnięciu celów budowy klasy Columbia . Bez określenia spójnych informacji Marynarka nie jest dobrze przygotowana, aby zapewnić, że te inwestycje skutecznie pobudzą zamierzone korzyści dla programu.
Dlaczego GAO przeprowadziło to badanie
Marynarka planuje zainwestować prawie 130 miliardów dolarów w zakup 12 okrętów podwodnych z napędem jądrowym klasy Columbia, morskiej części krajowego odstraszania nuklearnego w powietrzu, na lądzie i na morzu. Kongres umieścił w statucie przepis, zgodnie z którym Marynarka ma dostarczać aktualizacje dotyczące celów projektowych i konstrukcyjnych programu klasy Columbia, a GAO ma oceniać te informacje.
W raporcie tym oceniono (1) w jakim stopniu okręty podwodne są na dobrej drodze do spełnienia założeń kosztowych i harmonogramowych oraz w jaki sposób ryzyka mogą wpłynąć na postęp prac w budowie; oraz (2) w jakim stopniu działania w bazie dostawców okrętów klasy Columbia przyczyniają się do osiągnięcia celów założonych celów i jak wpłyną na złagodzenie ryzyka opóźnienia w dostawie okrętów podwodnych..
GAO przejrzało dokumenty marynarki wojennej i stoczniowców, aby określić stan budowy i koszty; oceniło dane dotyczące wydajności programu w porównaniu z wybranymi najlepszymi praktykami, aby zrozumieć postęp i wyzwania; oraz przeprowadziło wywiady z urzędnikami marynarki wojennej, stoczniowców i dostawców. Jest to publiczna wersja poufnego raportu wydanego w lipcu 2024 r. Informacje uznane za poufne zostały pominięte.
Co GAO zaleca
GAO przedstawia pięć rekomendacji, w tym, że Marynarka Wojenna wymaga od stoczni gdzie powstaje pierwsza jednostka zrewidowania szacowanego kosztu po zakończeniu budowy i uwzględnienia w swoim sprawozdaniu dokładnej analizy; a także, że program identyfikuje informacje, których potrzebuje, aby ustalić, czy inwestycje w bazę dostawców wspierają cele budowy okrętów podwodnych klasy Columbia. Departament Obrony zgodził się z rekomendacjami i wskazał działania, które podejmie, aby je zrealizować.
Źródło: USNI News
Przeczytaj też: