Ostatnia faza budowy szwedzkiego okrętu podwodnego A26

Szwedzka Försvarets materielverk (FMV, Administracja ds. zakupów materiałowych) podpisała z Saabem kolejną umowę. Jest ona związana z realizacją ostatniej fazy budowy, a także dostaw materiałów i usług w budowie dwóch okrętów podwodnych typu Blekinge (A26).
Najnowsza umowa ma być realizowana w latach 2026-2032. Jej wartość to ok. 9,6 mld SEK (3,7 mld PLN).
Dokument potwierdza poważne opóźnienia jakie trapią program A26. Dwa takie okręty zostały zamówione przez Szwedów jeszcze w 2015. Wstępnie jednostki nowego typu – przyszłe HSwMS Blekinge i HSwMS Skåne – miały wejść do służby odpowiednio w 2022 i 2024. Obecnie terminy dostaw zostały przesunięte o dekadę, na 2031 i 2033. Do 2021 zanotowano też trzykrotny wzrost kosztów programu, z pierwotnych 7,6 mld SEK do obecnie szacowanych ok. 25 mld SEK.
Okręty podwodne typu A26 (typu Blekinge) – projektowany szwedzki typ nowej generacji okrętów podwodnych z napędem diesel-elektrycznym z systemem AIP opartym na silniku Stirlinga. Prace nad nim rozpoczęto wraz z fiaskiem programu Viking, którego celem było opracowanie wspólnego typu okrętu podwodnego dla Szwecji, Danii i Norwegii[1]. W budowie znajdują się dwa okręty.
Propozycja dla Marynarki Wojennej
21 listopada 2014 w Warszawie odbyła się oficjalna prezentacja okrętu podwodnego A26, który jest oferowany dla Marynarki Wojennej w planowanym przetargu na trzy nowe okręty podwodne, w ramach programu Orka. W ramach przedstawionej oferty, zaproponowana została również współpraca z polskim przemysłem i siłami zbrojnymi.
Źródło: Agencja ALTAIR
Warto Przeczytać:
Konferencja Pionu Szkolenia Sił Zbrojnych RP pod nazwą SZKOLENIOWIEC-25
Rosyjskie okręty Floty Pacyfiku wyruszają w rejs na odległe wody
Polska i Szwecja wspólnie dla bezpieczeństwa Bałtyku
„Trenuj z wojskiem” – rusza kolejna edycja ogólnopolskich szkoleń wojskowych
W CPdMZ zakończył się kurs dla dziennikarzy – kandydatów na korespondentów wojennych

