ORP Jaskółka zwodowana

Wodowanie ORP Jaskółka. / Zdjęcier: Robert Rozmus | Zawsze Pomorze
Wodowanie ORP Jaskółka. / Zdjęcier: Robert Rozmus | Zawsze Pomorze

W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding 26 czerwca odbyła się uroczystość chrztu i wodowania czwartego niszczyciela min typu Kormo­ran II. Jednostka będzie nosiła nazwę Jaskółka i numer burtowy 604. Po zwodowaniu rozpoczną się prace wykończeniowe, a po ich zakończeniu okręt przejdzie próby morskie. Po ich zakończeniu okręt trafi do 12. Dywizjonu Trałowców stacjonujących w Świnoujściu.

ORP Jaskółka powstaje w wyniku podpisanej wcześniej umowy zawartej w czerwcu 2022 roku na pozyskanie trzech kolejnych jed­no­stek projektu 258. Dwie pozostałe otrzymają nazwy Rybitwa i Czajka oraz numery 605 i 606. Cała trójka w latach 2026–2027 zasili 12. Dywizjon Trałowców. Świnoujski dywizjon nigdy nie dysponował niszczycielami min, jednak stopniowo przygotowuje się na przyjęcie nowoczesnych okrętów.

Jednosatki typu Kormoran znacznie zwiększą bezpieczeństwo żeglugi na polskich wodach. I przez wiele lat będą mogły być wykorzystywane do trałowania czyli rozmonowywania wód jeśli zdażyłaby się taka konieczność. Szczegółnie podejść do polskich portów.

Trzy pierwsze Kormorany weszły w skład gdyńskiego 13. Dywizjonu Trałowców, należącego do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Zastąpiły tam trzy wysłużone niszczyciele min projektu 206FM. Prototypowego Kormorana (601) zwodowano w 2015 roku i dwa lata później oficjalnie wcielono do służby. W grudniu 2017 roku zamówienie rozszerzono o dwa niszczyciele min, które otrzymały nazwy Albatros (602) i Mewa (603).

Niszczyciele min projektu 258 mają długość 58,5 metra i wyporność 850 ton. Załoga składa się z 45 oficerów i marynarzy. Napęd stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider, zasilane przez dwa silniki wyso­ko­prężne MTU 8V369TE74L o mocy 1360 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 15 węzłów i zasięgu do 2500 mil morskich. Kadłuby tych jednostek wykonano z amagnetycznej stali austenitycznej, co minimalizuje ich radarowy, akustyczny i termiczny profil odbicia.

Przydatność tych jednostek pokazał konflikt Ukrainy z Rosją, gdzie Rosjanie minowali podejścia do ukraińskich portów. Zamykając w ten sposób do nich dostęp.

Źródło: Konflikty.pl, zawszePomorze

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *