Okręt podwodny Expeditionary C71 dla Kanady
Saab Kockums i Damen Group zgodziły się na eksport okrętów podwodnych typu Expeditionary C71. Projekt tych okrętów został opracowany w odpowiedzi na wymagania holenderskie w programie zastąpienia starzejących się jednostek typu Walrus.
Okręt podwodny Expeditionary (C71) to największa jednostka w ofercie Saaba, przeznaczona do dłuższych misji. Oparty na udanej, sprawdzonej i przyszłościowej konstrukcji, zawiera najnowsze możliwości i technologie, a jego modułowa konstrukcja może sprawia że okręt można modernizować i stale rozwijać , aby zapewnić przydatność jednostki w przyszłości. Expeditionary (C71) to okręt podwodny, który opiera się na sukcesie okrętów podwodnych typu Collins i Blekinge, eksploatowanych przez Królewską Marynarkę Wojenną Australii i Marynarkę Wojenną Szwecji.
W lipcu 2023 roku Saab przedstawił swoją propozycję wymiany czterech obecnych niderlandzkich okrętów podwodnych typu Walrus. Propozycja obejmuje również cztery duże okręty podwodne oparte na rodzinie C71. Proponowana umowa obejmuje współpracę z holenderską firmą Damen Shipyards Group. Efektem współpracy ma być okręt podwodny dostosowany do misji ekspedycyjnych Koninklijke Marine. Dzięki temu Koninklijke Marine będzie mogła nadal odgrywać ważną rolę na wodach europejskich, a także na obszarze terytoriów zamorskich Królestwa Niderlandów, których Niderlandy mają nadal dość sporo i są to ważne strategicznie miejsca.
Rządu w Hadze nie podjął jeszcze decyzji, który projekt będzie realizowany i dlatego, konsorcja stoczniowe Saab i Damen zawarł umowę, na mocy której projekt okrętu Expeditionary C71 może być oferowany innym klientom. Pierwszym najprawdopodobniej będzie Kanada, która jest na wczesnym etapie poszukiwania następców czterech jednostek typu Victoria (eksbrytyjski Upholder). Podobnie jak Holandia, Kanada potrzebuje konwencjonalnych jednostek mogących swobodnie operować na wodach oceanu Atlantyckiego czy Spokojnego. Prawdopodobnie będzie to aż 12 okrętów podwodnych. Prawdopodobnie Saab i Damen liczą na połączenie obydwu programów, co mogłoby przynieść korzyści finansowe dwóm państwom z efektu skali przedsięwzięcia, oraz być może chcą w ten sposób wywrzeć nacisk na Hagę na krótko przed wyborem następcy Walrusa. To istotne, ponieważ media donoszą, że może nim być francuska Naval Group.
Nie wiadomo tylko czy oba konsorcja byłyby w stanie zrealizować tak duże dwa kontrakty w dość krótkim czasie.
Saab i Damen współpracują od 2015 roku przy opracowywaniu i promowaniu ekspedycyjnego okrętu podwodnego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii. Wybór zwycięzcy na dostawcę zmienników Walrusów (w grze są jeszcze Naval Group i thyssenkrupp Marine Systems) może nastąpić jeszcze w tym miesiącu.
Przeczytaj też:
Zobaczymy czy Kanada skorzysta z tej oferty.
Ciekawa jednostka, zobaczymy co z tego zamówienia wyjdzie