Niemcy będą mieli nowe U-Booty 212CD

Artystyczna wizja przyszłego okrętu podwodnego typu Type 212CD. / Zdjęcie: TKMS
Artystyczna wizja przyszłego okrętu podwodnego typu Type 212CD. / Zdjęcie: TKMS

Bundestag i rząd Republiki Federalnej Niemiec opowiedziały się za wykorzystaniem opcji kontraktowej i wspólnym zakupie okrętów podwodnych w niemiecko-norweskim programie 212 Common Design.

W ślad za tym szefowa BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (Federalne Biuro ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych), Annette Lehnigk-Emden, i dyrektor generalny holdingu stoczniowego thyssenkrupp Marine Systems, Oliver Burkhard, oficjalnie podpisali umowę w Koblencji. Jej wartości nie zosała podana, ale szacowana jest na 4,7 mld EUR.

Poszerzenie zamówienia o cztery okręty 212CD dla Deutsche Marine najprawdopodobniej nie jest końcem ekspansji programu, ponieważ Norwegia również zasygnalizowała swój zamiar zwiększenia liczby zakupionych jednostek. Kraje Europy Zachodniej postanowiły wzmocnić swoje siły morskie.

Okręty typu 212CD (Common Design; pol. wspólny projekt) powstają w ramach bilateralnego programu Republiki Federalnej Niemiec i Królestwa Norwegii. Zamówienie, złożone w lipcu 2021 roku, było największym w dotychczasowej historii thyssenkrupp Marine Systems i miało wartość ok. 5,5 mld EUR. Na jego mocy Norwegia otrzyma cztery jednostki, a Niemcy dwie. Obecny aneks zwiększa liczbę U-Bootów do sześciu.

W ramach przygotowań do realizacji kontraktu firma thyssenkrupp już w 2019 roku zainicjowała inwestycje o wartości około 250 mln EUR. Hala stoczniowa w Kilonii, otwarta podczas uroczystości palenia blach prototypowego okrętu 212CD, będzie służyć jako nowy, najnowocześniejszy w tej części świata zakład produkcyjny okrętów podwodnych. Główne cechy nowej hali stoczniowej: długość 170 m, szerokość 70 m, wysokość 33 m, powierzchnia około 15 000 m2. Ponadto odkupiła udziały w dawnej enerdowskiej stoczni w Wismarze. Tam też zostanie ulokowana część produkcji.

Budowę jednostki prototypowej dla Norwegii rozpoczęto we wrześniu 2023 roku, zaś niedawno zakończono przegląd krytyczny projektu.

Należy pamiętać, iż okręty typu 212CD dopiero będą powstawać. Nie ma jeszcze żadnego zbudowanego okrętu. Pierwszy 212CD ma być przekazany Oslo w 2029 roku. Oczywiście pod warunkiem że nie będzie żadnego znacznego poślizgu, który czywiście może się zdażyć gdy powstaje dopiero pierwszy prototyp nowej serii.

Źrdło: ZBiAM

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *