Na niemieckie drogi wyjechał okręt podwodny U17
Na niemieckie drogi ponownie wyjechał okręt podwodny U-17 S196. Obecnie transport tego wyjątkowego ładunku odbywa się w okolicach miasteczka Sinsheim na zachodzie Niemiec. Okręt podwodny ma do pokonania około 30 kilometrów po wąskich, krętych lokalnych drogach.
Okręt podwodny U-17 S196 w latach 1973-2010 służył w Deutsche Marine. W ubiegłym roku przewieziono go do Muzeum Techniki Speyer, gdzie grupa ekspertów miała przeprowadzić remonty silników, a także zdemontować wysłużone akumulatory, ważące około 100 ton. Proces ten trwał do wiosny bieżącego roku i pod koniec czerwca U-17 S196 był gotowy do kolejnej drogi, tym razem w kierunku Muzeum Technologii Sindsheim. Tam okręt ostatecznie zakończy swoją podróż, będzie częścią stałej ekspozycji.
Podobnie jak w ubiegłym roku, transportem zajęła się firma Spedition Kübler. 30 czerwca okręt trafił na jej niskopodwoziową platformę o 30 rzędach osi, by wyjechać ze Speyer do portu rzecznego w pobliskim Mannheim. Tam odbył się spektakularny przeładunek na barkę, wymagający położenia całego okrętu na boku, przechylając go pod kątem dokładnie 76 stopni. Coś takiego okazało się konieczne, by ładunek zmieścił się pod mostami drogowymi, gęsto przecinającymi rzekę Ren.
W minioną sobotę, 13 lipca, barka z okrętem podwodnym dopłynęła do portu rzecznego w miasteczku Haßmersheim. Tam też rozpoczął się najciekawszy etap transportu, czyli około 30-kiilometowa trasa do muzeum w Sindsheim, prowadząca przez liczne miasteczka, ronda, skrzyżowania, głównie po wąskich drogach lokalnych. Długi na 50 metrów okręt, ważący obecnie około 350 ton (w ubiegłym roku było to jeszcze 500 ton), ponownie został ustawiony w pionie i umieszczony na platformie liczącej 30 rzędów osi. Z przodu podpięto do niego MAN-a TGX jeszcze w wersji Euro 5, wyposażonego w 680-konny silnik V8, natomiast rolę pchaczy otrzymały Mercedesy Actrosy MP3, również z „V-ósemkami” Euro 5, rozwijającymi 600 koni mechanicznych.
U-17 to okręt podwodny typu 206A o długości prawie 50 m, szerokości 4,60 m, wysokości 9 m i wyporności ok. 500 ton. Jednostka o numerze kadłuba S196 weszła do służby w niemieckiej marynarce wojennej w listopadzie 1973 r. i przez blisko 40 lat, do sierpnia 2010 r. pozostawała w eksploatacji głównie na Morzu Północnymi i Bałtyckim. Po modernizacji, którą okręt przeszedł w 1991 r. U-17 S196 można było również spotkać w wodach Morza Śródziemnego.
Źródło: 40ton.net
Przeczytaj też: