MW Indii chce mieć w swoich okrętach podwodnych AIP

Według informacji opublikowanych przez indyjskie Ministerstwo Obrony 30 grudnia 2024 r. Ministerstwo podpisało dwa znaczące kontrakty o wartości około 345,42 mln USD. Umowy obejmują budowę i integrację systemu Air Independent Propulsion (AIP) dla systemu AIP DRDO oraz integrację tego systemu z Electronic Heavy Weight Torpedo (EHWT) na okrętach podwodnych klasy Kalvari.
Pierwszy kontrakt, wart 239,76 mln USD, został przyznany Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL), Mumbai, na budowę AIP Plug i jego integrację z indyjskimi okrętami podwodnymi. Rodzima technologia AIP, opracowana przez Defence Research and Development Organisation (DRDO), zwiększa wytrzymałość podwodną konwencjonalnych okrętów podwodnych, umożliwiając im działanie bez wynurzania się przez dłuższy czas.
Druga umowa, podpisana z francuską firmą Naval Group, dotyczy integracji opracowanych przez DRDO ciężkich torped elektronicznych (EHWT) z okrętami podwodnymi klasy Kalvari.
Indie stawiaja na rodzimy przemysł i chcą w większym stopniu uzależnić się od dostawców i rozwiązań zagranicznych.
Technologia AIP
Technologia Air-Independent Propulsion (AIP) stanowi postęp w projektowaniu okrętów podwodnych, umożliwiając okrętom podwodnym niejądrowym działanie przez dłuższy czas bez wynurzania się. Ta możliwość zwiększa ich niewidzialność i zasięg operacyjny, dzięki czemu okręty podwodne wyposażone w AIP są krytycznym elementem nowoczesnych flot morskich.
Systemy AIP umożliwiają okrętom podwodnym pozostawanie w zanurzeniu przez dłuższy czas dzięki wykorzystaniu alternatywnych źródeł zasilania. Do najpopularniejszych technologii należą silniki Stirlinga, ogniwa paliwowe i systemy oparte na bioetanolu. Silniki Stirlinga, takie jak te na szwedzkich okrętach podwodnych klasy Gotland, spalają ciekły tlen i olej napędowy, aby generować energię, zapewniając przebywanie pod wodą przez kilkanaście tygodni.
Systemy ogniw paliwowych, takie jak te widoczne na niemieckich okrętach podwodnych typu 212A, opierają się na reakcji chemicznej między wodorem i tlenem, aby wytwarzać energię elektryczną, zapewniając cichą pracę.
Hiszpańskie okręty podwodne S-80 Plus wykorzystują nowatorskie podejście, produkując wodór na żądanie z przechowywanego bioetanolu, który następnie zasila ogniwa paliwowe. Ta konstrukcja eliminuje potrzebę przechowywania potencjalnie niebezpiecznego wodoru na pokładzie.
Źródło: Army Recognition
Przeczytaj też: