Miniaturowy okręt podwodny M23 dla Kataru
Włoska firma M23 SRL buduje dwa okręty podwodne dla katarskiej marynarki wojennej Emiri (QEN). Chociaż wspomniano o tym w ogłoszeniach dotyczących większej włoskiej umowy morskiej z Katarem w 2020 r., szczegóły umowy powoli wychodzą na światło dzienne.. W 2024 r. zaobserwowano pierwszy okręt podwodny przechodzący próby morskie w La Spezia we Włoszech. Model został również zaprezentowany na targach obronnych MSPO 24 w Polsce.
W styczniu podpisano MoU (memorandum of understanding) z Fincantieri, w którym wspomniano o „dostawie najnowocześniejszych okrętów wojennych i okrętów podwodnych”. Natomiast umowa z włoską stocznią Fincantieri została zawarta w lutym 2020 r.
Wcześniej, w dokumentach dotyczących eksportu, podawano, że koszt wynosi 190 milionów euro. Zamówienie obejmuje dwa okręty podwodne i system szkoleniowy. Prawdopodobnie umowa obajmuje również stałe wsparcia techniczne. Projekt opisano jako MIDGET AUTONOMUS SUBMARINE P / N.
Niewiele wiadomo o charakterystyce technicznej i możliwości tego okrętu podwodnego. Można tylko przypuszczać, że jednostka ta została zaprojektowana w 2017 roku. Wiadomo, że ma silnik wysokoprężny o mocy 200 kW, oraz silnik elektryczny o mocy 70 kW i sonar.
Specyfikacja okrętu podwodnego M23
Wyporność: 120-130 ton
Długość: 23 metry (~25 metrów)
Szerokość: 5 metrów
Głębokość operacyjna: 200 metrów
Prędkość: 12 węzłów
Zasięg: 2200 mil morskich
Załoga: 6
Pasażerowie: 6
Uzbrojenie: 2 ciężkie torpedy kal. 533 mm (21 cali). Lekkie torpedy, amunicja krążąca i miny denne.
Źródło: HI Sutton
Przeczytaj też: