Kolejny U212 NFS dla Marynarki Wojennej Włoch

Print Friendly, PDF & Email

W tym tygodniu stocznia Mugiano włoskiej grupy Fincantieri oficjalnie rozpoczęła budowę nowej generacji okrętów podwodnych typu 212 dla włoskiej marynarki wojennej, czyli program U212 NFS „Offshore Future Submarine” oficjalnie wszedł w fazę produkcji. Pierwszy okręt podwodny U212 NFS ma zostać zwodowany w 2026 r. i dostarczony w grudniu 2027 r.; drugi ma zostać dostarczony w styczniu 2029 r.

Okręt podwodny U212 NFS jest jednym z najnowszych modeli rozwojowych okrętu podwodnego typu 212A we współpracy Niemiec i Włoch. Stanie się on dwiema różnymi gałęziami okrętu podwodnego typu 212A, przy czym okręt podwodny typu 212CD jest budowany w Niemczech i Norwegii, reprezentując najbardziej zaawansowane konwencjonalne okręty podwodne w Europie. Niemcy, jako pierwsi na świecie opracowali okręt podwodny z napędem elektrycznym i spalinowym, w którym zastosowano system AIP oparty na ogniwach paliwowych. Zbudowały 6 okrętów podwodnych typu 212A, a Włochy zbudowały 4 okręty podwodne typu 212A (klasa „Todaro”). Ten typ okrętów podwodnych stał się się główną siłą bojową obu krajów.

Jednostka ma kosztować 0,5 mld euro. U212 NFS mają służyć obok czterech okrętów podwodnych U212 i zastąpić cztery jednostki klasy Sauro, które będą wycofywane.

Kontrakt na U212 NFS jest zarządzany przez europejską agencję OCCAR. Poza dostawą obejmuje wsparcie logistyczne. Nowe zakupy pozwolą utrzymać włoskiej flocie w czynnej służvie 8 okrętów podwodnych, czyli minimum przewidywane przez planistów. Są one potrzebne do patrolowania coraz bardziej zatłoczonego Morza Śródziemnego.

Prace nad trzecią jednostką rozpoczęły się w tym tygodniu w stoczni w Muggian. Okręty są budowane na bazie licencji Thyssenkrupp Marine Systems. Jest to jednak wspólny projekt, którym kieruje Fincantieri.

U212 NFS będą wyposażone w akumulatory litowe, które zastąpią tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe. Zwiększy to ich zasięg. Włoscy inżynierowie wprowadzili także powłokę fluoropolimerową, która ograniczy sygnały generowane przez okręt i zmniejsza opór. Hydrodynamikę poprawiono także poprzez zmianę konstrukcji dziobu.

Źródło: Agencja ALTAIR, iNEWS

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *