Katastrofa chińskiego okrętu podwodnego typu 093

Print Friendly, PDF & Email
Okręt podwodny typu 093 o napędzie atomowym. / Zdjęcie:  Weibo
Okręt podwodny typu 093 o napędzie atomowym. / Zdjęcie: Weibo

Według informacji opublikowanych przez Timesa 4 października 2023 r. w chińskiej marynarce wojennej miałoby dojść do katastrofy z udziałem atomowego okrętu podwodnego typu 093 w której miało zginąć 55 marynarzy (22 oficerów, 7 podchorążych, 9 podoficerów, 17 marynarzy). Okręt podwodny miał przypadkowo wpaść w pułapkę nastawioną przez chińską marynarkę na brytyjskie i amerykańskie okręty podwodne. Do incydentu miało dość w sierpniu tego roku na Morzu Żółtym u wybrzeży Chin.

Okręt podwodny, który zostałby zidentyfikowany jako “093-417” marynarki wojennej PLA, mógł doświadczyć poważnej awarii prowadzącej do otrucia załogi. Według najnowszych doniesień zdarzenie to miało miejsce 21 sierpnia.

Okręt miał zaplątać się w sieci i łańcuchy ułożone tak by wrogie jednostki miały się w nie zaplątać. Szczególnie tragicznym aspektem tego zdarzenia jest fakt, że jednostkę udało się oswobodzić z potrzasku i podnieść na powierzchnię morza stosunkowo szybko, bo po sześciu godzinach. Niestety, jak podają brytyjskie media w oparciu o tajny raport wywiadu, wszyscy marynarze na pokładzie okrętu ponieśli śmierć.

Najbardziej prawdopodobną przyczyną śmierci całej załogi jest awaria systemu oczyszczania powietrza z CO2 i zapewniającego tlen na pokładzie. Niewykluczone, że uderzenie w zaporę doprowadziło do wyczerpania się baterii, które napędzają urządzenia dostarczające go marynarzom. W efekcie doszło do tzw. hipoksji – stanu, w którym następuje zbyt niski poziom tlenu w tkankach w stosunku do aktualnego zapotrzebowania organizmu. 

Załoga okrętu po prostu się udusiła. Brytyjskie media zaznaczają, że niemożliwa na razie jest niezależna weryfikacja tych informacji. Władze Chin zaprzeczają jakoby do katastrofy w ogóle doszło, a brytyjskie ministerstwo obrony odmawia komentarza.

Doniesienia medialne mówią także o odmowie dowództwa ofertom pomocy z zewnątrz. Sytuacja ta bliźniaczo przypomina katastrofę rosyjskiego nuklearnego okrętu podwodnego “Kursk”, który w 2000 roku zatonął na Morzu Barentsa.

Okręt podwodny został wydobyty i jeśli faktycznie doszło do tego zdarzenia Chiny będą konsekwentnie wszystkiemu zaprzeczać. Gdyż wtedy wyszło by na jaw iż flota chińska ustawia pułapki na inne okręty podwodne co w przyszłości może doprowadzać do podobnych sytuacji. Śmierć załogi w państwie, które tak szczelnie kontroluje społeczeństwo będzie dość proste mimo iż media zachodnie będą informowaćo tym zdarzeniu społeczeństwo chińskie niczego się nie dowie. Jak załogo mogła zginąć skoro okręt jest. Zadziałają tutaj mechanizmy medialnego przekazu powiązanego z retoryką propagandy.

Okręty podwodne typu 093

W porównaniu z chińskimi atomowymi okrętami podwodnymi pierwszej generacji, seria Type 093 odnotowała znaczną poprawę i postęp w zakresie wyporności, prędkości, redukcji hałasu, uzbrojenia, technologii informacyjnej, wydajności człowiek-maszyna i niezawodności.

Według otwartych źródeł podstawowy model tego okrętu podwodnego ma 107 metrów długości, 11 metrów szerokości i 7,5 metra wysokości. Jego wyporność w zanurzeniu wynosi 6 ton i może pomieścić załogę 096.

Jest zasilany przez dwa 150-megawatowe reaktory wodne ciśnieniowe z naturalnymi możliwościami cyrkulacji i wykorzystuje jednowałowy, jednośmigłowy układ napędowy. Prędkość podwodna tych okrętów to nawet 30 węzłów, przy maksymalnej głębokości zanurzenia 300 metrów (niektóre źródła sugerują 400 metrów).

Jest wyposażony w 7-łopatowe śrubę redukującą hałas. Układ wylotów wody jest podłużny, co dodatkowo zmniejsza poziom szumów i zwiększa jego możliwości ukrywania się.

Źródło: RMF24, Navy Recogniotion, LAD Bible

Przeczytaj też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *