HII dostarcza pierwszy Lionfish UUV do US Navy

Firma HII ogłosiła dostawę pierwszych dwóch małych bezzałogowych pojazdów podmorskich (SUUV) Lionfish dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w ramach programu, który może zostać rozszerzony do 200 takich pojazdów, a wartość kontraktu przekracza 347 milionów dolarów.
Lionfish opiera się na platformie REMUS 300 firmy HII, modułowej jednostce typu SUUV o otwartej architekturze, zaprojektowanym z myślą o wykonywaniu wielu misji. Program opracowano we współpracy z amerykańską marynarką wojenną i jednostką Defense Innovation Unit (DIU), aby przyspieszyć wdrażanie komercyjnych technologii podwójnego zastosowania w programach Departamentu Obrony USA.
Program został uznany za pierwsze przejście US Navy z innego prototypu transakcyjnego do produkcji na pełną skalę. Lionfish SUUV jest pierwszym i jedynym bezzałogowym pojazdem podwodnym zgodnym z cyberprzestrzenią.
W 2023 roku firma HII otrzymała kontrakt na program systemu Lionfish od Marynarki Wojennej USA, a produkcja pojazdu Lionfish jest obecnie realizowana w zakładach HII Uncrewed Systems w Pocasset.
Wybór REMUS 300 przez US Navy podkreśla zaufanie do sprawdzonych w terenie osiągów REMUS i jego zdolności adaptacji do dynamicznych profili misji. Lionfish został zaprojektowany, aby sprostać krytycznym potrzebom wojny podwodnej, w tym przeciwdziałaniu minom, wywiadowi, nadzorowi i rozpoznaniu (ISR), walce z okrętami podwodnymi i wojnie elektronicznej.
Rodzina pojazdów REMUS UUV oferuje kluczowe zalety w nowoczesnych operacjach morskich, a autonomiczne systemy działają niezależnie lub w połączeniu z platformami załogowymi — takimi jak okręty podwodne z napędem atomowym klasy Virginia — wydłużając zasięg misji, zmniejszając ryzyko wykrycia i ograniczając narażenie personelu.
Otwarta architektura satelity REMUS pozwala na szybką integrację przenoszonego ładunku, co pozwala na konfiguracje specyficzne dla danej misji i przyszłe wprowadzanie technologii — są to kluczowe czynniki w utrzymaniu istotności operacyjnej i efektywności kosztowej w dłuższej perspektywie.
Do tej pory HII sprzedało ponad 700 pojazdów REMUS do ponad 30 krajów, w tym 14 członków NATO. Co ciekawe, ponad 90% jednostek REMUS dostarczonych w ciągu ostatnich 23 lat pozostaje w eksploatacji, co dowodzi trwałości platformy i wartości cyklu życia — obu kluczowych w podejmowaniu decyzji o zakupie obronnym.
Źródło: NAVAL NEWS
Przeczytaj też: