Helsing ogłasza międzynarodowe partnerstwo branżowe w celu wykorzystania sztucznej inteligencji i autonomii w walce z podwodnymi zagrożeniami

Cztery międzynarodowe firmy postanowiły stworzyć partnerstwo mające na celu zapewnienie możliwości i potencjału radzenia sobie z zagrożeniami podwodnymi.
W szczególności partnerstwo ma na celu przyspieszenie wdrażania sztucznej inteligencji (AI) i technologii autonomicznych w operacjach morskich, w ramach szerszej koncepcji wspierania wysiłków marynarki wojennej na rzecz digitalizacji oceanów w celu wzmocnienia nadzoru i wymiany informacji, zwłaszcza w celu ochrony statków na morzu i krytycznej infrastruktury podmorskiej (CUI), jak poinformowały firmy – Helsing , Blue Ocean Marine Tech Systems , Ocean Infinity i QinetiQ – 29 kwietnia.
Uznając również zwiększone długotrwałe i pojawiające się zagrożenia podwodne w teatrze euroatlantyckim, partnerstwo ma na celu opracowanie i dostarczenie suwerennej, skalowalnej autonomicznej masy. Większe długotrwałe zagrożenia obejmują wyższy poziom aktywności okrętów podwodnych potencjalnych przeciwników, podkreślając zwiększone wymagania dotyczące zdolności i pojemności zwalczania okrętów podwodnych (ASW). Głównym pojawiającym się i rosnącym zagrożeniem podwodnym jest ryzyko CUI, przy czym incydenty na Morzu Norweskim i Bałtyckim, które miały miejsce od 2021 r. Przeciwdziałanie zagrożeniom ASW i CUI — obok wspierania szerszych wymagań dotyczących budowania wielodomenowej świadomości sytuacyjnej na morzu (MSA) — wymaga ulepszonego wywiadu, nadzoru i rozpoznania (ISR). Biorąc pod uwagę skalę geograficzną teatru, zakres zagrożeń w całym regionie i rosnące zapotrzebowanie na dane pomiarowe w celu przeciwdziałania tym zagrożeniom na dużą skalę, integracja AI i technologii autonomicznych ze sobą oraz z innymi platformami, czujnikami i efektorami będzie miała kluczowe znaczenie dla zbudowania wymaganej masy.
Marynarki wojenne NATO już korzystają z produktów opartych na AI w operacjach, aby zwiększyć zdolność do spełniania wymogów ASW, CUI i MSA. Biorąc pod uwagę te potrzeby, nowe partnerstwo oferuje szczególną wartość, powiedziała Amelia Gould – dyrektor generalna Helsing Maritime – dla Naval News .
Gould powiedział, że Helsing jest firmą zajmującą się sztuczną inteligencją w sektorze obronnym, co ma kluczowe znaczenie.
„Zaczynamy od podstaw od AI odpowiedniej do rozwiązywania problemów obronnych… To obejmuje wszystkie rzeczy, których potrzebujesz w zakresie zapewnienia, wyjaśnialności i pochodzenia danych”.
Amelia Gould – Dyrektor generalny Helsing Maritime
Celem partnerstwa jest opracowanie połączonych i zintegrowanych możliwości – nie tylko nowych platform, takich jak bezzałogowe systemy morskie (MUS), ale także „inteligentnego” wykorzystania oprogramowania i nowych technologii, które mogą zwielokrotnić zasięg wykrywania platform MUS.
Wspólnie partnerzy zamierzają zwiększyć potencjał w aktywnej walce z zagrożeniem, wykorzystując AI i autonomię, aby przyspieszyć dostarczanie zdolności, które można skalować w celu zwiększenia masy. Ponadto oświadczenie jasno określiło kamień milowy dostarczania zdolności, aby przyspieszyć – aby zaawansowana AI i autonomia morska zostały wdrożone operacyjnie w ciągu roku.
Źródło: NAVAL NEWS
Przeczytaj też:
Niezła zabawka
Ciekawy projekt