Grecki okręt podwodny „Proteus” (S-113) dotarł do celu

Okręt podwodny „Proteus” (S-113) , wybitny weteran greckiej marynarki wojennej, dotarł do swojego ostatniego portu w Parku Tradycji Morskiej w Flisvos, co stanowi przełomowy moment w morskiej historii Grecji. Ten okręt podwodny to nie tylko arcydzieło inżynierii morskiej, ale także pierwsze w kraju muzeum okrętów podwodnych, oferujące wgląd w przeszłość i życie na głębokim morzu.
Historia służby i poświęcenia
- „Proteus” to okręt podwodny typu 209/1100, część serii czterech jednostek, które jak na swoje czasy były jednostkami technologicznie najbardziej zaawansowanymi. Został on zamówiony w listopadzie 1967 roku w stoczni HDW w Kilonii, w RFN, przez ówczesny rząd Grecji.
- Jego budowa była częścią większego programu, który obejmował dwie partie po cztery okręty podwodne typu 209: pierwszą z klasy Gławkos (typ 209/1100) i drugą z klasy Poseidon (typ 209/1200) . ).

- Wodowanie odbyło się 1 lutego 1972 r., a 23 listopada 1972 r. na maszcie okrętu podniesiono grecką banderę i oficjalnie przekazano go greckiej marynarce wojennej. Uroczyste przekazanie odbyło się 27 listopada 1972 r. w Kilonii.
- Proteus jest drugim okrętem podwodnym o tej nazwie w historii greckiej marynarki wojennej. Pierwszy z nich, o numerze identyfikacyjnym Υ-3, służył w czasie II wojny światowej i zatonął w 1940 roku.
- Proteus służył przez 50 lat w greckiej marynarce wojennej, pokonując dystans około 260 000 mil morskich.
- Podczas kryzysu z Turcją i działań wojennych na Cyprze w lipcu 1974 r. Proteus, mimo że nie ukończył szkolenia, brał udział w misjach wojennych na Morzu Egejskim.
- Wycofanie ze służby odbyło się 16 maja 2022 r. w Stoczni Marynarki Wojennej w Salaminie podczas specjalnej uroczystości.
- Pierwszym dowódcą Proteusa był wówczas młody kapitan Timotheos Masouras, a ostatnim również kapitan Marios Sotiriou.

Proteus: od okrętu podwodnego do muzeum
- Po wycofaniu ze służby „Proteus” wybrano na pierwszy grecki okręt podwodny pełniący funkcję muzeum.
- Decyzja ta została ratyfikowana przez Ministerstwo Obrony Narodowej, co pozwala okrętowi podwodnemu nadal służyć greckiemu społeczeństwu z nowej perspektywy.
- Okręt podwodny jest obecnie częścią atrakcji Parku Tradycji Marynarki Wojennej w rejonie Trokadero w Paleo Faliro, obok słynnego statku muzealnego Georgios Averof, statku do układania kabli „Thales Milesios” i, jak się spodziewamy, niszczyciela „Velosy”.
- Przekształcenie w muzeum było możliwe dzięki hojnej darowiźnie AMKE „KYKLΩΨ” , która przekazała 35 milionów euro na utworzenie parku, w tym na odrestaurowanie okrętu podwodnego.
- 1 lutego 2025 roku Proteus został odholowany na nowe miejsce na lądzie w Flisvos, gdzie zostanie umieszczony na specjalnych podstawach i udostępniony zwiedzającym.
- Grecka Marynarka Wojenna zachowa pełne prawo własności do okrętu podwodnego.

Park Tradycji Marynarki Wojennej
- Park Tradycji Morskich to nowa przestrzeń kulturalna w regionie Faliro, której celem jest zachowanie i eksponowanie morskiej historii Grecji.
- Na terenie parku znajdują się również inne zabytkowe statki, takie jak triera „Olympias” i statek handlowy „Hellas Liberty”.
- Park zajmuje łączną powierzchnię 26 hektarów, jest to teren publiczny przekazany Ministerstwu Obrony Narodowej i gminie Palea Faliro.

Dane techniczne Proteusa (S-113)
- Typ: 209/1100.
- Producent: stocznia Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) AG, Kilonia, Niemcy Zachodnie.
- Wyporność: 1101 ton na powierzchni, 1278 ton w zanurzeniu.
- Długość: 54,15 metrów.
- Szerokość: 6,25 metra.
- Zanurzenie: 5,33 metra.
- Wysokość (bez masztów): 11,38 metrów.
- Napęd: Dwie baterie 240-elementowe, silnik o mocy 4600 KM, śmigło. Akumulatory ładowane są przez 4 generatory, które napędzane są przez 4 silniki diesla o mocy 2400 KM każdy.
- Prędkość: 12 węzłów na powierzchni, 22 węzły w zanurzeniu.
- Autonomia: 50 dni.
- Załoga: 31 osób.
- Uzbrojenie: 8 wyrzutni torpedowych na dziobie.
Źródło: elsnorkel.com
Przeczytaj też: