Blacksword Barracuda – Najcichszy okręt podwodny świata
Witold RYCHTER
Okręty podwodne stanowią istotny element w funkcjonowaniu współczesnych flot. Przedstawię najnowszy projekt z koncernu Naval Group, który w najbliższych latach może wyznaczać nowe standardy. Okręt podwodny Blacksword Barracuda gdy zostanie zbudowany może z wielkim powodzeniem rywalizować z atomowymi okrętami podwodnymi, udowadniając, iż klasyczne okręty podwodne nadal mogą być groźną bronią.
Jednym z wiodących europejskich producentów okrętów podwodnych jest francuski koncern Naval Group, który na targach Euronaval 2024 zaprezentował najnowszą wersję okrętu podwodnego Blacksword Barracuda.
Blacksword Barracuda ma być „zaawansowanym cudem nowej generacji” konwencjonalnych okrętów podwodnych. Okręt ten ma mieć wyjątkowe rozwiązania akustyczne, które mają sprawić, iż będzie jednym z najcichszych okrętów podwodnych. Projektanci zadbali by maksymalnie wykorzystać kształt okrętu pod względem hydrodynamicznym i technologii stealth. Zastosowano liczne innowacyjne rozwiązania konstruując specjalne „kołyski”, które mają izolować sprzęt i urządzenia montowane na okręcie od kadłuba sztywnego. Tak by maksymalnie wyciszyć okręt i jednocześnie uczynić go niewidzialnym dla systemów wykrywania stosowanych w siłach ZOP lub innych okrętach podwodnych.
Postanowiono również zmodernizować najnowszą Barracudę pod względem przenoszonej siły ognia. Oczywiście uzbrojenie obejmie torpedy prawdopodobnie F21, pociski przeciw okrętowe Exocet, pociski manewrujące, pociski przeciwlotnicze, miny FG29 oraz wabie Canto‑S.
Okręt nie ma wyrzutni pionowych, więc pociski manewrujące będą wystrzeliwane poziomo z wyrzutni torpedowych. Ma być ich sześć, kalibru 533 milimetry, umieszczone na dziobie. Wyrzutnie torped będą również wykorzystywane do dokowania bezzałogowych pojazdów podwodnych. Które znacznie zwiększą bojową siłę Barracud. Według oficjalnych informacji na okręcie ma się zmieścić zapas trzydziestu sztuk uzbrojenia w różnych kombinacjach.
Na pokładzie jest miejsce dla dodatkowych dwudziestu czterech pasażerów. Takie rozwiązanie powstało głównie z myślą o żołnierzach sił specjalnych. Najnowsze wielozadaniowe okręty podwodne mają mieć możliwość realizacji wielu misji bojowych w tym również dywersyjnych. Dlatego Naval Group zadbało by te jednostki mogły takie misje wykonywać.
Inną rewolucyjną cechą ma być wykorzystanie najnowszej generacji akumulatorów litowo-jonowych o większej gęstości energetycznej umożliwiające dłuższe przebywanie pod wodą co pozwala jednostce na wykonywanie operacji podwodnych przez wiele dni nawet przy dużej prędkości bez konieczności wynurzania się. Ponadto okręty Blacksword Barracuda będą wyposażone w najnowocześniejszy system walki oparty na systemie stosowanym w okrętach typu Suffren, co dodatkowo zoptymalizuje jego wydajność operacyjną.
Naval Group podkreśla ponadto, że zadbano o poprawę warunków życia załogi, zapewniając bardziej komfortowe warunki podczas długich misji. Jest to znaczny postęp w porównaniu z istniejącymi konwencjonalnymi okrętami podwodnymi.
Nowy okręt nie ma zaprojektowanego napędu atomowego w porównaniu z Barracudami użytkowanymi przez Marine Nationale ani napędu niezależnego od powietrza (AIP), który daje możliwość długiego pływania pod wodą ale wymusza posiadania odpowiedniej infrastruktury w bazach morskich. Napę AIP znacząco zwiększa koszty i ogranicza wykorzystanie przestrzeni na okręcie, gdyż zajmuje cały dodatkowy przedział.
Okręty mają swobodnie działać w różnych środowiskach operacyjnych. Naval Group liczy, że dzięki temu zyska nowych klientów i będzie w stanie znacząco konkurować z innymi producentami okrętów podwodnych na świecie. Blacksword Barracuda ma rzucić wyzwanie atomowym okrętom podwodnym ze względu na cichość i skrytość działania oraz cenę.
Zobaczymy jak na najnowszą ofertę Naval Group zareagują kraje poszukujące tego typu uzbrojenia np. Polska z programem “Orka”. Okręty podwodne typu Blacksword Barracuda wybrała po długich miesiącach analizy, różnych ofert Holandia. Budowa nowej Barracudy może zająć nawet 10 lat. Są to skomplikowane jednostki z zaawansowaną technologią. Marine Nationale twierdzi iż ich Barracudy to najcichsze okręty podwodne świata. Być może wersja konwencjonalna będzie posiadała takie same cechy.
Przeczytaj też: