Bezpieczni na morzu

A co jeśli porty i trasy żeglugowe staną się celem sabotażu, terroryzmu lub innych współczesnych zagrożeń? U wybrzeży Islandii zakończyło się ćwiczenie Dynamic Mongoose 25. Polscy marynarze wraz z sojusznikami z NATO trenują działanie na wypadek zagrożeń.
— Dynamic Mongoose to największe i najbardziej intensywne coroczne ćwiczenia NATO w zakresie zwalczania okrętów podwodnych na wodach Europy Północnej. Tegoroczna edycja, Dynamic Mongoose 25, dobiegła końca. Były to zarówno wielkie sukcesy, jak i niezapomniane przeżycia. Z udziałem ponad 10 krajów — z okrętami podwodnymi, fregatami, okrętami wsparcia, śmigłowcami, samolotami patrolowymi i jednostkami straży przybrzeżnej — naprawdę pokazaliśmy, że razem jesteśmy silniejsi — podkreślił komodor Arjen S. Warnaar z holenderskich sił morskich i zarazem obecny dowódca SNMG-1.
Także stałe uczestnictwo polskich okrętów, a przede wszystkim służących na nich marynarzy, w sojuszniczych ćwiczeniach zapewnia, że wraz z pozyskaniem nowych fregat znajdą się na nich doświadczone załogi obyte w „morskim rzemiośle”, utrzymując ciągłość szkolenia i gotowość do działania. Międzynarodowe szkolenie to także okazja do zacieśniania więzi i wymiany doświadczeń. Wspomniany komodor Arjen S. Warnaar wraz z delegacją SNMG-1 wszedł na pokład ORP Gen. K. Pułaski i spotkał się z jego kadrą dowódczą, zapoznając się też ze służbą na tej fregacie i omawiając szereg zagadnień. W najbliższym czasie okręt powróci do macierzystego portu w Gdyni.
Jak podkreślają specjaliści, już jeden okręt podwodny potrafi „postawić na nogi” całą flotę, wymuszając przeprowadzenie długiej i kosztownej operacji celem wykrycia i przegonienia, bądź unieszkodliwienia zagrożenia. Do tego momentu akwen, gdzie podejrzewa się aktywność podwodną, staje się niebezpieczny dla okrętów nawodnych i przede wszystkim jednostek cywilnych, w tym statków transportowych. W efekcie może dojść, tak jak w przypadku postawienia zapory minowej, zablokowania ważnej trasy żeglugowej, czy też wejścia do portu. Atak torpedowy z zaskoczenia może natychmiast zatopić statek i okręt, który nie będzie przygotowany na takie zagrożenie.
Źródło: Wojsko Polskie, gospodarkamorska.pl
Przeczytaj też: